Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar fyra följdfrågor jämtlands" | 2023 | 206 träffar
/ Vägledning / 2023 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
över till domstol. Kronofogden företräder sökanden vid handläggning hos Kronofogden När Kronofogden handlägger allmänna mål är det i huvudsak också Kronofogden som företräder sökanden. Förarbetena ger exempel på sådana arbetsuppgifter: ta ställning till frågor
Saknas: följdfrågor jämtlands
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Beräkning av bruttolön vid nettolöneavtal – följdfrågor
nettolön samt att arbetsgivaren ska stå för skatteinbetalningen. Följande följdfrågor har ställts. 1. Hur ska beräkningen göras om den anställde har ett avtal som "enbart" gäller en förmån, exempelvis en bilförmån, och där arbetsgivaren ska stå
Saknas: fyra jämtlands
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
följdfrågor i syfte att bringa klarhet i om den som står på platsen verkligen är någon annan än den som bedriver handeln. Frågor för att reda ut om det är en näringsverksamhet Skatteverket kan ha ett behov av att reda ut om den verksamhet som bedrivs
Saknas: fyra jämtlands
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Tjänst / Skatteplikt och undantag / Lön / Skattekompensation
och förmån) (Skatteverkets ställningstagande Beräkning av bruttolön vid nettolöneavtal – följdfrågor ). Exempel: beräkning av bruttolön vid nettolöneavtal när förmåner finns Cassandra har en avtalad kontant nettolön på 50 000 kr/månad och en bilförmån
Saknas: fyra jämtlands
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förhandsbesked i skattefrågor
rättsfrågor där lagstiftning och praxis inte ger ett klart svar på vad som gäller. Ett förhandsbesked får inte gälla värderingsfrågor eller bevisfrågor. Förhandsbesked om inkomstskatt ska gälla frågor som har betydelse för att fastställa underlaget för att ta
Saknas: följdfrågor jämtlands
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Koncernavdrag / Slutlig förlust
för något annat kvarvarande koncernbolag än det i vilket de har uppkommit så är förlusterna inte slutliga. Av EU-domstolens svar på fråga 3 framgår emellertid att den omständigheten inte i sig utesluter att förlusterna kan vara slutliga. Av svaret på fråga 3
Saknas: följdfrågor jämtlands
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / När ska uppgifter lämnas? / Vid vilken tidpunkt ska en rådgivare lämna uppgifter?
beskriver olika alternativ i grova drag, men det kvarstår en del frågor och alternativen måste också anpassas till F:s situation. F har den 20 mars ännu inte bestämt sig för om man ska fortsätta analysera förslagen. Har uppgiftsskyldigheten inträtt
Saknas: följdfrågor jämtlands
/ Vägledning / 2023 / Socialavgifter / Arbetsgivaravgifter / Särskilda avdrag inom ett stödområde (regionalt stöd)
, Jörns och Kalvträsks församlingar i Skellefteå kommun. Jämtland Bergs, Bräcke, Härjedalens, Krokoms, Ragunda, Strömsunds, Åre och Östersunds kommuner. Västernorrland Sollefteå och Ånge kommuner, Holms och Lidens församlingar i Sundsvalls kommun samt
Saknas: följdfrågor svar
/ Vägledning / 2023 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Kronofogdens utmätning
har prövat ett fall där gäldenären bodde i ett hus tillsammans med sex barn varav några hade funktionsnedsättningar och särskilda behov. Gäldenärens löneutmätningen skulle behöva pågå i mer än fyra år för att utmätningsfordringarna skulle bli betalda
Saknas: följdfrågor jämtlands
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Fullföljdskravet
av flera år. En vanlig bedömningsperiod har varit fem år: innevarande beskattningsår plus fyra år bakåt i tiden. I praxis har även en längre bedömningsperiod tillämpats varvid hänsyn har tagits till år såväl bakåt som framåt i tiden ( RÅ 2001 ref. 17 , RÅ
Saknas: följdfrågor jämtlands