Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar fyra ränta" | Alla | 2273 träffar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Begränsningar i avdragsrätten för ränta på vissa skulder
. Reglerna bedöms utifrån ändamålen vara proportionerliga (Fi2014/4205). Skatteverket har inte någon annan uppfattning än den som regeringen uttrycker i sitt svar till EU-kommissionen. Skatteavtal och begränsad avdragsrätt för ränta Skatteavtal innehåller
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Begränsningar i avdragsrätten för ränta på vissa skulder
-kommissionen. Skatteavtal och begränsad avdragsrätt för ränta Skatteavtal innehåller vanligtvis en artikel som förbjuder diskriminering av olika slag i den stat som ska tillämpa avtalet. Det har uppkommit frågor om reglerna om begränsad avdragsrätt för ränta
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Begränsningar i avdragsrätten för ränta på vissa skulder
frågor om reglerna om begränsad avdragsrätt för ränta är diskriminerande när det aktuella skatteavtalet är utformat i överensstämmelse med artikel
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Begränsningar i avdragsrätten för ränta på vissa skulder
i intressegemenskapen kan därför komma att omfattas av dessa regler. Huvudregel om begränsad avdragsrätt för ränta inom en intressegemenskap Huvudregeln är att ränteutgifter för en skuld till ett företag i intressegemenskapen inte får dras av ( 24 kap. 10 b § IL
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Reklamskatt / Återbetalning
. 5 § 1 a SFL ). Bestämmelsen innebär att förfarandet fram till beslutet om återbetalning m.m. ska regleras i lagarna om punktskatt medan förfarandet därefter ska regleras i SFL (prop. 2010/11:165 s. 973). Bestämmelserna om betalning, anstånd, ränta
/ Vägledning / 2017 / Punktskatter & trafikskatter / Reklamskatt / Återbetalning
. 5 § 1 a SFL ). Bestämmelsen innebär att förfarandet fram till beslutet om återbetalning m.m. ska regleras i lagarna om punktskatt medan förfarandet därefter ska regleras i SFL (prop. 2010/11:165 s. 973). Bestämmelserna om betalning, anstånd, ränta
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Fullföljdskravet
under det aktuella beskattningsåret får hänsyn tas till hur fullföljden varit under en period av flera år. En vanlig bedömningsperiod har varit fem år: innevarande beskattningsår plus fyra år bakåt i tiden. I praxis har även en längre bedömningsperiod tillämpats
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Fullföljdskravet
av flera år. En vanlig bedömningsperiod har varit fem år: innevarande beskattningsår plus fyra år bakåt i tiden. I praxis har även en längre bedömningsperiod tillämpats varvid hänsyn har tagits till år såväl bakåt som framåt i tiden ( RÅ 2001 ref. 17 , RÅ
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Fullföljdskravet
fyra år bakåt i tiden. I praxis har även en längre bedömningsperiod tillämpats varvid hänsyn har tagits till år såväl bakåt som framåt i tiden ( RÅ 2001 ref. 17 , RÅ 1980 1:15 ). Eftersyn Vid bedömningen av om fullföljdskravet är uppfyllt
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Finansiella transaktioner
rättspraxis som anger något annorlunda i en viss fråga. Innehållet och strukturen i kapitel X Kapitel X består av en kort inledning (avsnitt A) och av fyra större avsnitt, B–E. Avsnitt B tar upp sambandet mellan vägledningen om finansiella transaktioner