Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar fyra ska tre" | 2023 | 1859 träffar
/ Vägledning / 2023 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
av förrättningskostnader. Förslaget har inte lett till lagstiftning, men om förslaget genomförs kommer partsställningen alltså att ändras. Tidsfrister för överklagan Huvudregeln är att ett överklagande av Kronofogdens beslut ska göras inom tre veckor från delgivningen
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / När ska uppgifter lämnas? / Vid vilken tidpunkt ska en rådgivare lämna uppgifter?
ett arrangemang krävs det att det finns en i det närmaste färdig lösning, men alla detaljer behöver inte vara klara. Det ska finnas ett i princip fullständigt beslutsunderlag. Om en person tar fram och presenterar tre olika alternativ för en potentiell klient
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Armlängdsprincipen
Armlängdsprincipen är en internationellt vedertagen princip som innebär att priser och andra villkor som avtalas mellan närstående företag i gränsöverskridande transaktioner ska motsvara vad oberoende företag hade avtalat i motsvarande situation
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Finansiella transaktioner
. Innehållet och strukturen i kapitel X Kapitel X består av en kort inledning (avsnitt A) och av fyra större avsnitt, B–E. Avsnitt B beskriver sambandet mellan vägledningen om finansiella transaktioner och vägledningen i avsnitt D.1 i kapitel
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Kontrolluppgifter som ska lämnas av plattformsoperatörer / Vad ska en kontrolluppgift innehålla? / Uppgifter om rapporteringspliktiga säljare
(säljare 2) i sin egenskap av ombud för säljare 1 ska bara säljare 1 rapporteras som rapporteringspliktig säljare. Stöd för dessa synsätt framgår även av de ” frågor och svar ” som publiceras på OECDs webbplats ( FAQ avsnitt III fråga 9 ). Avgifter
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förhandsbesked i skattefrågor
rättsfrågor där lagstiftning och praxis inte ger ett klart svar på vad som gäller. Ett förhandsbesked får inte gälla värderingsfrågor eller bevisfrågor. Förhandsbesked om inkomstskatt ska gälla frågor som har betydelse för att fastställa underlaget för att ta
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Koncernavdrag / Slutlig förlust
Likvidationen avslutas fyra år efter det att ett underskott uppkommit. Skattereglerna i dotterföretagets hemviststat föreskriver att ett underskott bara kan kvittas mot ett överskott under tre år efter det att underskottet uppkom. Därmed är den kvarvarande
/ Vägledning / 2023 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Värdefaktorer och riktvärde / Tomtmark på lantbruksenhet
ska indelas i minst tre och högst sju klasser, varav en klass ska utgöra strand, en eller flera klasser strandnära och en klass inte strand eller strandnära. Värdefaktorn ska indelas i fyra klasser (belägenhetsklasser) 1 kap. 35 a § FTF . Vid AFT 23
/ Vägledning / 2023 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Kronofogdens utmätning
Kronofogden ska genom utmätning driva in statliga fordringar som handläggs som allmänna mål enligt UB. För att egendom ska kunna utmätas måste vissa förutsättningar vara uppfyllda. Kronofogden är verkställande myndighet Den som har en dom
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Stiftelser / Inskränkt skattskyldighet / Villkor för skattebefrielse / Fullföljdskravet
förening, ett registrerat trossamfund eller en stiftelse i skälig omfattning ska använda sina intäkter för ett eller flera allmännyttiga ändamål ( 7 kap. 6 § IL ). Det är alltså ett aktivitetskrav. Samtidigt vill lagstiftaren att skattereglerna så lite