Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut grundlag" | Vägledning | 2020 | 20 träffar
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Skattemässiga dispositioner / Ersättningsfonder / Ta över en ersättningsfond
sig till. Överklaga ett beslut om övertagande och utnyttjande av fond Skatteverkets beslut om övertagande av fond samt om förlängd tidsfrist för att utnyttja fonden får överklagas till förvaltningsrätten.
Saknas: grundlag
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Beskattningstidpunkten / Ändra bokslut och redovisat resultat i efterhand
ska betalas. Detta kan inträffa t.ex. när avgiftsskyldigheten fastställts av en domstol eller att företaget väljer att inte överklaga ett beslut från Skatteverket (Skatteverkets ställningstagande Ändringar i efterhand av skattemässigt resultat
Saknas: grundlag
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Koncernavdrag / Ändringar av koncernavdraget i efterhand
Här finns information om vilket beskattningsår man ändrar ett koncernavdrag i efterhand, exempelvis om avdraget behöver räknas om till följd av ett beslut från en utländsk myndighet eller domstol. Ändra avdraget efter beslut från utländsk myndighet
Saknas: grundlag
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Kommissionärsförhållanden
). Skatteverkets beslut får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Det krävs ett prövningstillstånd om man överklagar till kammarrätten ( 36 kap. 5 § andra stycket IL ).
Saknas: grundlag
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Vad ska dras av som utgift? / Kostnader för anställda / Pensionskostnader / Avdrag för tryggande av en pensionsutfästelse / Förutsättningar för avdrag för tryggande
. Arbetsgivaren var då berättigad till avdrag för pensionskostnad. I ett annat fall har en styrelseordförande ansetts som uppdragstagare. Skatterättsnämnden hänvisade i sitt beslut till RÅ 2001 not. 164 och Högsta förvaltningsdomen fastställde förhandsbeskedet
Saknas: grundlag
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilda regler för olika slag av tillgångar / Skog, jordbruk & fruktodlingar / Skogsbruk / Skogskonto och skogsskadekonto / Beräkna avdraget
för var och en av delägarna ( RÅ 1966 ref. 54 ). Avdrag för insättning på skogskonto medges inte när flera skattskyldiga har ett gemensamt konto ( RÅ 1979 ref. 1:52 ). Skyldighet att meddela banken när avdrag inte medges Om Skatteverket vid ett beslut om avdrag för insättning
Saknas: grundlag
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Immateriella tillgångar
Särskild vägledning har ansetts nödvändig i OECD:s riktlinjer för närstående transaktioner som innebär att immateriella tillgångar nyttjas eller överförs. Immateriella tillgångar är inte sällan förknippade med såväl högt risktagande som möjlighet till...
Saknas: grundlag
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Samfälligheter inklusive vilt- och fiskevårdsområden / Inkomstbeskattning av samfälligheter
lopp skiftat och omfattat flera bestämmelser. Exempelvis har regleringen av förvaltningen dels skett genom beslut av en myndighet, dels genom frivilliga uppgörelser mellan fastighetsägarna. Ett sätt för att förvalta en gemensamhetsanläggning var förut
Saknas: grundlag
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilda regler för olika slag av tillgångar / Värdepapper som ägs av juridiska personer / Gränsdragning mellan kapitaltillgång och lagertillgång
belopp till de båda delägarna. Beslut om lån fattades i särskild ordning. Fordringen bedömdes mot bakgrund av omständigheterna inte utgöra tillgång i moderbolagets internbanksverksamhet och var därför inte en lagertillgång. I ett förhandsbesked
Saknas: grundlag
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Koncernbidrag / Generella förutsättningar för koncernbidrag
att äga mer än 90 procent av aktiekapitalet i det nya bolaget men ha knappt 65 procent av rösterna. Syftet med förfarandet var bl.a. att öppna upp möjligheten att lämna koncernbidrag. Beslut om övergripande frågor skulle normalt fattas i enighet
Saknas: grundlag