Filtrera på område
Sökresultat: "e-legitimation hälsomyndigheten måste" | 2020 | 9 träffar
/ Vägledning / 2020 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Dokumenthantering vid flyttning av varor / Dokumenthantering vid varuflyttningar enligt uppskovsförfarandet / Det datoriserade systemet (EMCS) vid flyttningar under uppskovsförfarandet
på denne att efter instruktion från Skatteverket se till att möjligheten till elektronisk verifikation ordnas. Detta kan ordnas genom att aktören använder en personlig e-legitimation eller en organisationslegitimation ( prop. 2009/10:40 s. 174 ). Uppgifter
Saknas: hälsomyndigheten
/ Vägledning / 2020 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Skatteplikt / Skattepliktiga varor
och som används uteslutande för medicinska ändamål behandlas dock inte som röktobak (jfr 1 e § andra stycket LTS). Definitionerna av röktobak har sin grund i tobaksskattedirektivet. EU-domstolen har förklarat att begreppen i tobaksskattedirektivet måste tolkas
Saknas: hälsomyndigheten
/ Vägledning / 2020 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Snus, tuggtobak & övrig tobak / Godkänd lagerhållares avdrag
Högsta förvaltningsdomstolen har prövat frågan om avdrag kan medges för skatt på snus som förs från Sverige till ett frilager i ett annat EU-land för annat ändamål än att förbrukas där. Enligt domstolens mening saknas stöd för ståndpunkten att ett frilager måste vara beläget
Saknas: hälsomyndigheten
/ Vägledning / 2020 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Skattskyldighet / Övriga skattskyldiga
av om det är fråga om förbrukning eller försäljning är av underordnad betydelse var och hur varorna tillhandahålls. Enligt kammarrättens mening måste lagtexten tillsammans med förarbetsuttalandena ges innebörden att det inte kan vara fråga om förbrukning
Saknas: hälsomyndigheten
/ Vägledning / 2020 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Skattskyldighetens inträde
). Samtliga ovan nämnda förutsättningar måste vara uppfyllda för att skattskyldighet ska inträda enligt denna bestämmelse. Detta innebär att bestämmelsen inte blir tillämplig om upplagshavaren i sin mottagningsrapport avvisar varorna, exempelvis på grund
Saknas: hälsomyndigheten
/ Vägledning / 2020 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Skattskyldighet / Den som för in eller tar emot beskattade varor från ett annat EU-land på annat sätt än genom distansförsäljning
: cigaretter: 800 stycken. cigariller med en vikt av högst 3 gram per styck: 400 stycken. cigarrer: 200 stycken. röktobak: 1,0 kg. Till skillnad mot faktorerna i artikel 32.2 i punktskattedirektivet ställs inte krav på att medlemsstaterna måste beakta
Saknas: hälsomyndigheten
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1994:1563) om tobaksskatt
under ett uppskovsförfarande får via det datoriserade systemet ändra flyttningens destination. Den nya destinationen måste vara en sådan destination som avses i 8 b § första stycket 1 a, b eller c, 8 b § fjärde stycket eller en direkt leveransplats. Lag (2011:99) . 22 e
Saknas: hälsomyndigheten
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 952/2013 av den 9 oktober 2013 om fastställande av en tullkodex för unionen (omarbetning)
-fördraget delegeras till kommissionen när det gäller att fastställa andra fall i vilka tullombudet inte måste vara etablerat i unionens tullområde samt regler som rör beslut som fattas av tull myndigheterna, inbegripet avseende bindande besked, godkända
Saknas: hälsomyndigheten
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 389/2012 av den 2 maj 2012 om administrativt samarbete i fråga om punktskatter och om upphävande av förordning (EG) nr 2073/2004
, vilka medlemsstaterna måste uppfylla. (20) För att denna förordning ska kunna tillämpas effektivt kan det bli nödvändigt att begränsa vissa av de rättigheter och skyldigheter som fastställs i direktiv 95/46/EG, närmare bestämt de rättigheter som anges i artiklarna 10
Saknas: hälsomyndigheten