Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar handelsbolaget måste tre" | 2020 | 989 träffar
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Företrädaransvar / Företrädare för juridiska personer vid ansökan om företrädaransvar / Legal företrädare
överensstämmer med de verkliga förhållandena. Enligt domstolen måste stora krav ställas på bevisningen när någon hävdar att uppgifterna i registret är felaktiga. Mot bakgrund av de bevissvårigheter som föreligger får det dock anses tillräckligt
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / Vem ska lämna uppgifter? / Vem ska lämna uppgifter? (OBS! Sidan ska tas bort vid publicering av de nya sidorna)
samtliga tre arrangemang och att dessa då måste rapporteras till Skatteverket ( prop. 2019/20:74 s. 49 ). Måste samtliga delar av ett arrangemang ha utformats? För att en rådgivare ska anses ha utformat ett arrangemang är det inte nödvändigt att denne
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / När uppkommer en fordran? / Fordringar vid insolvens
licensbelopp efterhand som försäljning skedde. Tre år efter att avtalet träffats avgick två av bolagsmännen och ersattes av ett aktiebolag, i vilket de var styrelseledamöter. Ytterligare tre år senare försattes såväl handelsbolaget som aktiebolaget i konkurs
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteflykt och verklig innebörd / Skatteflyktslagen / Förutsättningar för att tillämpa skatteflyktslagen / Strida mot syftet
För att skatteflyktslagen ska kunna tillämpas på ett förfarande måste det strida mot syftet med de bestämmelser som kringgåtts eller som är direkt tillämpliga. Sidan bör läsas tillsammans med sidorna om skattskyldigs medverkan, skatteförmånen
/ Vägledning / 2020 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Omsättning / Vad är omsättning?
Mervärdesskatt är en konsumtionsskatt som tas ut på omsättningen av en vara eller en tjänst. Det måste därför först avgöras om det finns en sådan omsättning eller inte. Prestation och motprestation Mervärdesskatt är en konsumtionsskatt som slutligen
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / A-skatt, F-skatt, FA-skatt & SA-skatt / F-skatt och FA-skatt / Godkännande för F-skatt eller FA-skatt / Vem kan bli godkänd för F-skatt?
kan godkännas för F-skatt inte kan göras utan de begärda kompletteringarna. Detta innebär att även frågan om komplettering av ansökan måste utformas på ett sådant sätt att det vid uteblivet svar är tydligt på vilket sätt ansökan är bristfällig. Motiveringen
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Hur beaktas löner i ett delägt kommanditbolag vid beräkning av löneunderlag?
fördelas mellan delägarna när det gäller löneunderlagsreglerna i 57 kap. 17 § IL. Observera att man först måste klargöra huruvida handelsbolaget är ett dotterföretag. Det är först om det kriteriet är uppfyllt som löneunderlagsreglerna överhuvudtaget
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilka tax rulings (förhandsbesked) ska Skatteverket lämna information om enligt Action 5 i OECD:s/G20:s BEPS-projekt?
att förlita sig på beskedet krävs att förhandsbeskedet, åtminstone i praktiken, är bindande för skattemyndigheten gentemot den skattskyldige. Det måste också framgå vem beskedet gäller. Generella svar på och bedömningar av materiella frågor faller utanför
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Delvis befrielse från skattetillägg med tillämpning av skatteförfarandelagen när den skattetilläggsgrundande ändringen medför en avdragsrätt vid inkomstbeskattningen
ändring avseende arbetsgivaravgifter, ingående mervärdesskatt, särskild löneskatt på pensionskostnader och avkastningsskatt på pensionsmedel när avdrag kan medges vid inkomsttaxeringen” med dnr 131 389823-09/111 . 1.1 Befrielse till tre fjärdedelar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Mervärdesskatt vid mottagande av bidrag från EU:s strukturfonder
och/eller att bidragsmottagaren ska bidra med viss del av kostnaden för den aktuella aktiviteten. Under perioden 2000-2006 koncentrerades strukturfondsprogrammen till i princip tre mål och fyra gemenskapsinitiativ. Mål 1 och 2 var knutna till geografiskt avgränsade områden medan