Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar inköp" | 2019 | 904 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Frågor och svar (A) - allmänna förutsättningar för omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn
i kraft den 1 januari 2017 sett över tidigare ställningstaganden med frågor och svar om reglerna om omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn. De svar som Skatteverket tidigare lämnat på frågor om omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skrivelse nr. 3 beträffande frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.
från producent till detaljist. Vidare har frågor ställts hur man ska förfara vid efterhandsrabatter baserade på inköp under en viss period, exempelvis totala inköp under året, och där det är fråga om en mycket stor mängd ursprungsfakturor. Slutligen har frågor
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Kommunerna och de nya reglerna om omvänd skattskyldighet till mervärdesskatt vid inköp av byggtjänster
skattskyldighet ska tillämpas. Frågor har i detta sammanhang uppkommit om vad som gäller när en kommun förvärvar sådana byggtjänster. 3 Gällande rätt m.m. I 1 kap. 16 § mervärdesskattelagen (1994:200), ML, anges att med kommun förstås kommun och landsting enligt
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Staten och de nya reglerna om omvänd skattskyldighet till mervärdesskatt vid inköp av byggtjänster
för vilken reglerna medför att omvänd skattskyldighet ska tillämpas. Frågor har i detta sammanhang uppkommit om vad som gäller när staten förvärvar sådana byggtjänster. 3 Gällande rätt m.m. I 1 kap. 16 § mervärdesskattelagen (1994:200), ML, anges att med staten avses
/ Vägledning / 2019 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skattskyldighet / Omvänd skattskyldighet / Byggsektorn / Vilka köpare kan bli skattskyldiga?
som omfattas av reglerna är skattskyldig för alla sina inköp av aktuella tjänster till sin ekonomiska verksamhet. Detta gäller också för tjänster som inte säljs vidare. Skatteverket har redogjort för sin syn på ett antal frågor om köparen är en sådan köpare
/ Vägledning / 2019 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Omsättning / Utlägg och vidarefakturering
och för förvärvarens räkning och som bokförts på avräkningskonto ( artikel 79 c i mervärdesskattedirektivet ). Det innebär att ersättning för utlägg inte är omsättning enligt ML. Om det i stället är fråga om kostnader för säljaren som vidarefaktureras eller om inköp
/ Vägledning / 2019 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Avdrag och återbetalning för ingående skatt / Avdrag för ingående skatt / Generell avdragsrätt / Bidragsfinansierade verksamheter
några skattepliktiga utgående transaktioner till vilka respektive inköp kan knytas. Målet gällde ett bolag som dels tillhandahöll forskningstjänster mot ersättning, dels bedrev forskningsprojekt till förmån för allmännyttan utan att ta någon ersättning
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Prismetoder / Nettomarginalmetoden (TNMM)
. Rörelseresultat i förhållande till försäljning (p. 2.96–2.97) Rörelsemarginal används ofta som vinstindikator för att bestämma ett armlängdspris vid inköp från ett närstående företag för vidare försäljning till oberoende kunder. I sådana fall ska
/ Vägledning / 2019 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skattesatser och beskattningsunderlag / Beskattningsunderlag / I vissa speciella situationer / Prisnedsättningar och rabatter
: bonus Skatterättsnämnden har ansett att en bonus som lämnats vid inköp medför rätt till en minskning av beskattningsunderlaget för det företag som slutligt stod kostnaden för bonusen. Kunden fick på grund av gjorda inköp en bonus som kunde användas
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
genom automatiskt informationsutbyte (se nedan). För att underlätta ett enhetligt införande av reglerna om land-för-land-rapportering har OECD tagit fram en modellagstiftning. OECD publicerar också frågor och svar om land-för-land-rapporteringen