Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut intäkten" | 2016 | 1076 träffar
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Förankring hos en särskilt kvalificerad beslutsfattare / Vilka beslut ska förankras?
Här beskrivs de beslut där beslutsfattandet ska föregås av förankring hos en SKB. Enligt en särskild bestämmelse i SFL ska vissa omprövningsbeslut fattas av en SKB . Beslut som ska förankras Av Skatteverkets arbetsordning framgår att följande beslut
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
i samma fråga ( 66 kap. 28 § 1 SFL ). Skatteverket kan normalt fatta flera omprövningsbeslut i samma fråga, men beslut om efterbeskattning får inte ske två gånger i samma fråga. Det är inte samma fråga om besluten avser olika perioder eller olika år
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningssäkring / När ska Skatteverket senast besluta om skatten eller ansöka om företrädaransvar?
har gått ut ( prop. 1989/90:3 s. 45 ). Skatteverket får överklaga förvaltningsrättens beslut om förlängning av tidsfrist särskilt. Det blir bara aktuellt när tidsfristen inte har löpt ut vid tidpunkten för beslutet och rätten inte samtidigt häver
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Saken i skatteförfarandet
beslutet däremot avser exempelvis en kapitalvinst vid en aktieförsäljning så utgörs saken av denna konkreta kapitalvinst. I denna situation kan den skattskyldige inte överklaga beslutet och i den processen yrka avdrag för en förbättringsutgift
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Handläggning vid domstol / Ändring av talan
. Det är t.ex. inte ovanligt att en enskild yrkar på att undanröja Skatteverkets beslut och åberopar att verket under förfarandet brustit i sin handläggning i något avseende, t.ex. inte uppfyllt kravet på kommunicering eller att beslut inte har fattats
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Beskattningstidpunkten / Ändra bokslut och redovisat resultat i efterhand
fastställts av en domstol, eller om företaget väljer att inte överklaga ett beslut från Skatteverket (Skatteverkets ställningstagande Ändring i efterhand av skattemässigt resultat av näringsverksamhet ). Fordran på återbetalning av mervärdesskatt Skatteverket
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilda regler för olika slag av tillgångar / Skog, jordbruk & fruktodlingar / Skogsbruk / Skogskonto och skogsskadekonto / Beräkna avdraget
( RÅ 1976 ref. 85 ). Skyldighet att meddela banken när avdrag inte medges Om Skatteverket vid ett beslut om avdrag för insättning av medel på ett skogskonto eller skogsskadekonto inte har följt en kontrolluppgift om att medel har satts in på kontot, ska
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Tjänst / Grundläggande bestämmelser / När ska utgifter dras av?
inte bör ändras förrän kravet om återbetalning fastställts genom ett lagakraftvunnet beslut eller en lagakraftvunnen dom . Beskattning vid återkrav från Försäkringskassan eller arbetslöshetskassa I samband med att Försäkringskassan
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Fordringarna i konkursen
att överklaga myndighetens beslut i förvaltningsrättslig ordning. Det är sedan förvaltningsdomstolarna som bestämmer om en offentligrättslig förpliktelse är att anses som en massafordran (Skatteverkets ställningstagande Offentligrättsliga förpliktelser
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
av Skatteverkets beslut eller att låta bli att överklaga ett beslut kan ses som en brist i orsakssambandet, se t.ex. beslut av JK ( 2015-03-27, dnr 584-14-40 ) och även EU-domstolens mål C-445/06 , Danske Slagterier mot Förbundsrepubliken Tyskland, punkt 58–64. Se