Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar köpa två åtta" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2019 | 21 träffar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
pröva om en remiss behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss . Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet och det måste alltid övervägas om det inte finns någon enklare
Saknas: köpa åtta
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skattereduktion för rot- och rutarbete
som anges i 67 kap. 16 § 1 och 17 § IL begära utbetalning från verket enligt 8 § HUSFL ( 6 § HUSFL ). Begäran om utbetalning kan därför endast bli aktuell i två fall. Det första fallet avser att utföraren är godkänd för F-skatt. Det andra fallet avser
Saknas: svar åtta
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Personalliggare / Personalliggare på byggarbetsplatser / Byggherrens skyldigheter
Skatteverket om ändringen inom två veckor från det att ändringen inträffade ( 7 kap. 4 § SFL ). En sådan ändring är t.ex. att byggnationen avslutats. Enligt Skatteverket ska anmälan om att byggverksamheten på byggarbetsplatsen har avslutats inte göras förrän
Saknas: åtta
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar för postgång och för helger. Den enskilde bör alltså alltid få minst fem arbetsdagar på sig att svara. JO
Saknas: köpa åtta
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Näringsförbud
. Syftet med näringsförbud Näringsförbudet har huvudsakligen två syften. Det ena syftet är att hindra personer från att bedriva näringsverksamhet sedan de har visat sig olämpliga för detta (”undanröja en skadehärd”). Det andra syftet är att utgöra
Saknas: köpa svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
gäller i tur och ordning för make eller sambo barn barnbarn föräldrar syskon, och syskonbarn. Om det finns två eller flera anhöriga under samma punkt företräder de den enskilda gemensamt ( 2 § FB ). Anhörigbehörigheten gäller inte i frågor
Saknas: köpa åtta
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
till och med utgången av 2021. Det innebär dock inte att Skatteverket ska ompröva ett beslut genom efterbeskattning under hela sexårsperioden. Under de två första åren (tvåårsfristen) ska omprövningsbeslutet i stället meddelas med stöd av 66 kap. 21 § SFL, d.v.s
Saknas: köpa åtta
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Registrering / Anmälan för registrering
den som är registrerad underrätta Skatteverket om ändringen inom två veckor från det att ändringen inträffade ( 7 kap. 4 § SFL ). Underrättelse om ändrade uppgifter om mervärdesskatt ska lämnas skriftligen. Anmälan kan lämnas på blankett SKV 4639. Den som är registrerad
Saknas: köpa åtta
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / I vilka syften får revision ske?
respektive den som har omsatt investeringsguld har fullgjort sin dokumentationsskyldighet enligt 39 kap. 13 § respektive 39 kap. 14 § SFL. Om Skatteverket misstänker att uppgifter i ett svar på ett tredjemansföreläggande enligt 37 kap. 9 § SFL inte stämmer
Saknas: åtta
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
genom automatiskt informationsutbyte (se nedan). För att underlätta ett enhetligt införande av reglerna om land-för-land-rapportering har OECD tagit fram en modellagstiftning. OECD publicerar också frågor och svar om land-för-land-rapporteringen
Saknas: köpa åtta