Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut kommer måste ompröva" | Fastighetstaxering | 2015 | 20 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Plan- och bygglag (2010:900)
av hur skyldigheten att enligt 2 kap. ta hänsyn till allmänna intressen vid beslut om användningen av mark- och vattenområden kommer att tillgodoses. I redovisningen ska riksintressen enligt 3 och 4 kap. miljöbalken anges särskilt. 5 § Av översiktsplanen ska framgå 1
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Jordabalk (1970:994)
inte till fastigheten, om inte två månader förflutit från det att talan avgjordes genom dom eller beslut som vunnit laga kraft. I lagen (1992:1461) om verkan av vissa förbehåll vid överlåtelse av fastighet som tillhör staten, m.m. finns särskilda bestämmelser
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Justering för säregna förhållanden 2019 / Tomtmark
. 15 § MB ). Med stöd av Miljöbalken kontrolleras att de som bedriver verksamhet (stat, kommun, enskilda och företag) vidtar de försiktighetsmått som krävs för att skydda människors hälsa och miljön mot skador. Miljöbalkens höga krav kommer sannolikt
Saknas: måste ompröva
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Småhus / Riktvärde för småhus och tomtmark
det genom extrapolering .När man gör det måste man dock beakta att värdet per kvadratmeter inte är proportionellt med ytan, utan minskar när värdeytan är större. I lågnivåområden har storleken dessutom mindre inverkan på värdet, relativt sett, och i många
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Fastigheter och taxering
fastigheten ( 7 kap. 14 § FBL ). En överförd byggnad eller anläggning blir efter beslutet en del av den förvärvande fastigheten och kommer normalt att utgöra en värderingsenhet inom den taxeringsenhet som den förvärvande fastigheten bildar. Genom beslut enligt
Saknas: ompröva överklaga
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Värderingsmodell / Riktvärdekarta, tabeller och riktvärdeangivelser
i anslutning till kartan. Varje värdeområde för de olika byggnadstyperna och ägoslagen har sin egen riktvärdeangivelse. Riktvärdekarta I utgör Skatteverkets beslut om indelning i värdeområden, riktvärdeangivelser m.m. som ska gälla inom värdeområdet. Riktvärde
Saknas: ompröva överklaga
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Hyreshus och ägarlägenheter / Riktvärde / Hyreshus och ägarlägenhet
att uppskatta en godtagbar lokalhyra. Användbara hyresuppgifter saknas ofta vilket innebär att jämförelsehyra måste användas. Ett lämpligt tillvägagångssätt är då att utgå från genomsnittshyran för kontor eller butik och bestämma jämförelsehyran som en andel
Saknas: ompröva överklaga
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Taxeringsvärde
Här beskivs hur ett taxeringsvärde fastställs samt vilka åtgärder som ska utföras och vilka huvudsakliga beslut som ska fattas vid taxeringen. Vidare beskrivs vilka värderingsgrunder och värderingsregler som ska tillämpas när man värderar
Saknas: ompröva överklaga
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Justering för säregna förhållanden
att justeringen måste vara begränsad till den taxeringsenhet där byggnaden ingår. Vanliga justeringsanledningar på en lantbruksenhet Till ledning när man ska bedöma olika säregna förhållanden på en lantbruksenhet finns ett antal vanliga justeringsanledningar
Saknas: ompröva överklaga
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Indelning av byggnader och mark / Ägoslag
Det kan inträffa att den användning som pågår måste bedömas vara tillfällig och att den därför enligt 2 kap. 1 § FTL inte ska ligga till grund för klassificeringen av egendomen. Marken där den tillfälliga byggnaden står ska t.ex. inte klassificeras som tomtmark
Saknas: ompröva överklaga