Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar kommer måste" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2015 | 63 träffar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
skett. Ett svar måste beaktas Om den enskilde kommer in med ett svar inom föreskriven tid är Skatteverket skyldigt att beakta svaret vid beslutsfattandet. Annars har syftet med kommunikationen förfelats och myndigheten inte fullgjort
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
eller andra frågor där det kommer in betydande moment av värderingar, uppskattningar eller omdömen. I princip bör upplysningar inte hämtas in från andra utomstående än arbetsgivare och liknande och då endast beträffande konkreta uppgifter. Uppgifter ska
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Föreläggande om att lämna uppgift
verkets uppfattning oftast inte någon grund för att hävda att föreläggandet inte har följts. Muntligt svar Hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas regleras inte i SFL. Det innebär att bestämmelsen i 14 § FL är tillämplig. Enligt paragrafens första
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
till olika frågor, och det oberoende av att rättsläget är oklart. Många gånger kan det förväntas att den materiella skattefrågan kommer att få en slutlig bedömning först efter en prövning av HFD. Skatteverket kan dock inte avvakta med att fatta beslut. Enbart
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
på frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som är part i ett ärende vem som har processbehörighet ombud för företrädare måste man veta vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
större anledning för den enskilde att lita på ett skriftligt besked än ett muntligt svar, men även muntlig upplysningar kan grunda skadeståndsansvar. Upplysningarna måste rymmas inom myndighetens verksamhetsområde Upplysningarna som myndigheten lämnar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Registrering / Vem ska registreras?
Här kan du läsa om vilka som måste registrera sig hos Skatteverket och vad som gäller för olika skatter. Det finns bestämmelser angående vissa företrädare som delvis är gemensamma för de olika skatterna. Gemensamt för de olika skatterna Registrering
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
Enskilda ska alltid få svar av myndigheter. Besvara förfrågan En myndighet måste lämna någon form av svar på en förfrågan ( 4 § andra stycket FL ). Om myndigheten inte kan eller bör svara på frågan ska myndigheten meddela frågeställaren
Saknas: kommer
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Vitesföreläggande / Utformning av vitesföreläggande och hur föreläggandet följs
att bryta mot vitesförbudet i 44 kap. 3 § SFL ( 8 kap. 2 § SFF ). Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra hur en uppgift ska lämnas . Det betyder
Saknas: måste
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skatteverket ska vara tillgängligt för allmänheten
, men att det i undantagsfall är acceptabelt att inskränka öppethållandet ( prop. 1998/99:52 s. 8 ). Ett registratorskontor eller motsvarande måste vara bemannat under den tid det ska hållas öppet för allmänheten och en registrator måste vara tillgänglig den tiden
Saknas: frågor