Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar kommuner landsting ska" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | Alla | 396 träffar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
till någon annan remissinstans upplysningar eller synpunkter för att kunna lämna ett relevant svar. Remissens innehåll och svarsfrister Det ska framgå av remissen vad yttrandet ska avse och när yttrandet ska ha kommit tillbaka till Skatteverket ( 26 § tredje
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
. Vad är en remiss? I Skatteverkets utredningsansvar ingår att hämta in upplysningar och yttranden från andra myndigheter, kommuner, landsting, organisationer, företag eller andra enskilda för att se till att ett ärende blir tillräckligt utrett. Remisser är en viktig
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
till någon annan remissinstans upplysningar eller synpunkter för att kunna lämna ett relevant svar. Remissens innehåll och svarsfrister Det ska av remissen framgå vad yttrandet ska avse och när yttrandet ska ha kommit tillbaka till Skatteverket ( 26 § tredje
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
av att ärendet avslutas inom rimlig tid. Skatteverket ska noga pröva om det behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss. Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet ( prop. 2016/17
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
av att ärendet avslutas inom rimlig tid. Skatteverket ska noga pröva om det behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss. Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet ( prop. 2016/17
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
av att ärendet avslutas inom rimlig tid. Skatteverket ska noga pröva om det behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss. Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet ( prop. 2016/17
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Tolkning och översättning
att det i annan lag finns särskilda bestämmelser om rätt att använda nationella minoritetsspråk. Den lag som åsyftas är minoritetslagen. Ett viktigt begrepp i den lagen är förvaltningsområde, d.v.s. en kommun eller region där en eller flera av de tre nämnda
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Tolkning och översättning
. Ett viktigt begrepp i den lagen är förvaltningsområde, d.v.s. en kommun eller region där en eller flera av de tre nämnda minoritetsspråken finns relativt väl representerat. Det utvidgade minoritetsskyddet är sålunda geografiskt bestämt. Förvaltningsområden
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Tolkning och översättning
finns särskilda bestämmelser om rätt att använda nationella minoritetsspråk. Den lag som åsyftas är minoritetslagen. Ett viktigt begrepp i den lagen är förvaltningsområde, d.v.s. en kommun eller region där en eller flera av de tre nämnda
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Personalliggare / Personalliggare på byggarbetsplatser / Byggherrens skyldigheter
- eller markarbeten ( 1 kap. 4 § PBL ). Till exempel enskilda näringsidkare och aktiebolag liksom andra former av juridiska personer, statliga verk, kommuner och landsting kan vara byggherrar. ”Byggherren beslutar om investeringar i byggnader och andra byggnadsverk