Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar konventions lags måste" | Förvaltningsrätt & förfarande | Alla | 1254 träffar
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Vad är DAC 7 och DPI MR?
för rapportering av plattformsoperatörer, ramverk för informationsutbyte och valfri modul för försäljning av varor som kan bli aktuella att beakta vid tolkningen av den svenska lagstiftningen. OECD publicerar frågor och svar om modellreglerna för rapportering
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Tolkning och översättning
att förena med synsättet att alla åtgärder som rör barn ska vara med barnets bästa i främsta rummet (jfr artikel 3 i barnkonventionen, införlivad genom lag ( 2018:1197 ) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter samt SOU 2018:83 s. 461
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Tolkning och översättning
ska vara begripligt innebär att det ska vara anpassat så att mottagaren bör kunna förstå. Kravet på klarspråk gäller både det skriftliga och det muntliga ( prop. 2008/09:153 s. 32 och 48 ). Avvikelser från bestämmelserna i språklagen måste göras i lag
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Tolkning och översättning
ska vara begripligt innebär att det ska vara anpassat så att mottagaren bör kunna förstå. Kravet på klarspråk gäller både det skriftliga och det muntliga ( prop. 2008/09:153 s. 32 och 48 ). Avvikelser från bestämmelserna i språklagen måste göras i lag
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / I vilka syften får revision ske?
genom revision ska framgå av revisionsbeslutet. Revisionen får bara användas till att avse kontroll enligt syften som anges i den lag som ger stödet. Revision enligt skatteförfarandelagen (SFL) kan ske i följande syften: kontroll
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / I vilka syften får revision ske?
. I vissa fall sker revisionen med stöd av annan lag men SFL gäller i tillämpliga delar. Revision kan även ske vid en annan stats begäran om informationsutbyte. Om revisionsbeslutets innehåll och när underrättelse ska ske kan du läsa om i Regler
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / I vilka syften får revision ske?
som rör verksamheten ( förordning [EU] 2018/1541 artikel 7.4a, artikel 28.2a samt 41 kap. 7 § SFL ). Vidare ges de utländska tjänstemännen möjlighet att ställa frågor till den reviderade, men frågorna som får ställas måste rymmas inom ramen för det syfte
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
större anledning för den enskilde att lita på ett skriftligt besked än ett muntligt svar, men även muntlig upplysningar kan grunda skadeståndsansvar. Upplysningarna måste rymmas inom myndighetens verksamhetsområde Upplysningarna som myndigheten lämnar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
skadeståndsinstitutet är i svensk rätt inte reglerat i lag. Det innebär dock inget hinder för en skadeståndsprövning som direkt grundas på unionsrätten. Det unionsrättsliga skadeståndsinstitutet gäller alltså vid sidan av det allmännas ansvar enligt 3 kap. 2
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
, kan det finnas större anledning för den enskilde att lita på ett skriftligt besked än ett muntligt svar, men även muntlig upplysningar kan grunda skadeståndsansvar. Upplysningarna måste rymmas inom myndighetens verksamhetsområde Upplysningarna som myndigheten