Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut kunnat" | Skattetillägg & andra sanktionsavgifter | 2020 | 54 träffar
/ Vägledning / 2020 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När man lämnat en oriktig uppgift / Grundläggande förutsättningar för oriktig uppgift / När har en oriktig uppgift lämnats?
är inte tillräckligt för att besluta om skattetillägg på grund av oriktig uppgift Skatteverket meddelar ett stort antal beslut där enskildas uppgifter i deklarationer inte följs. Sådana beslut kan meddelas inom de tidsfrister som gäller för ordinarie omprövning i 66
/ Vägledning / 2020 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När man lämnat en oriktig uppgift / Grundläggande förutsättningar för oriktig uppgift / Vem kan lämna en oriktig uppgift och vem kan påföras skattetillägg?
. Det innebär t.ex. att företrädaren får ansöka om en begäran om omprövning och överklaga Skatteverkets beslut. Om en deklaration eller någon annan uppgift har lämnats av en behörig företrädare, anses uppgiften ha lämnats av den som företräds ( 4 kap. 1 § SFL
/ Vägledning / 2020 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / Befrielse från skattetillägg / Omständigheter utanför deklarationen / Svår rättslig fråga
arbetsgivaravgifter eftersom förmånen inte hade riktats till ”hela personalen”. Kammarrätten ansåg att bolaget inte skulle påföras arbetsgivaravgifter på beloppet och ändrade därför Skatteverkets beslut. Högsta förvaltningsdomstolen ändrade kammarrättens dom och ansåg
/ Vägledning / 2020 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När man lämnat en oriktig uppgift / Underlag för att ta ut skattetillägg / Kvittning
Underlaget för skattetillägget ska endast påverkas av förhållanden som gäller samma sakfråga som den som föranlett skattetillägget. Höjningar och sänkningar av skatten ska kvittas mot varandra om de gäller samma sakfråga När underlaget för skattetillägg...
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Skattetillägg får tas ut när begäran om omprövning återkallats
ska kunna påföras. Skatteverket överklagade till kammarrätten som avslog verkets överklagande. Skatteverket överklagade därefter till Högsta förvaltningsdomstolen. Frågan i målet var om ett beslut att påföra skattetillägg får fattas
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Kontrollavgift
Till följd av HFD 2016 ref. 70 är denna rättsfallskommentar inte längre aktuell. Kammarrättens i Sundsvall dom den 6 februari 2013, mål nr 1284-12 Beslut om kontrollavgift undanröjt då Skatteverket vid kontrollbesök inte ansetts ha befogenhet
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / HFD 2018 ref. 79, Eftertaxering och skattetillägg i mål om avdrag för ränta på lån för förvärv av dotterbolagsandelar i ett utländskt bolags svenska filial
att de ursprungliga taxeringsbesluten blivit felaktiga. Förvaltningsrätten och kammarrätten ändrade inte Skatteverkets beslut. Kammarrätten kom fram till att dotterbolagsandelar kan vara hänförliga till ett fast driftställe om relevanta beslutsfunktioner finns
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Kapitalförsäkringsupplägg med eget bolag – skatteflyktslagen och skattetillägg
hade Skatteverket fattat beslut om skattetillägg i samband med att HG taxerades efter den verkliga innebörden. Skatteverkets syn på liknande upplägg framgår av skrivelsen ”Kapitalförsäkringsupplägg med egna bolag” som finns på skatteverkets hemsida under fliken
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Tidigareläggning av förfallodag
skattetillägget. Anstånd ska beviljas till dess att omprövningsbeslut föreligger eller vid överklagande, till dess att länsrätten beslutat i frågan eller längst tre månader efter dagen för respektive beslut. Enligt 16 kap. 6 § andra stycket SBL ska beslut
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Är snabbrestföring möjlig av belopp motsvarande tidigare betalningssäkrade skatte- och skattetilläggsfordringar?
eller längst tre månader efter dagen för respektive beslut. I 20 kap. 1 § SBL finns bestämmelser om när begäran om indrivning av obetalda skattebelopp ska ske och vilka beloppsgränser som de obetalda skattebeloppen måste uppgå till för att fordringen ska få