Filtrera på område
Sökresultat: "������������������KA���:131������������������������,������������,������24������,������������������,������������������ behövt kunnat" | 2017 | 229 träffar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Deklarationer och uppgiftslämnande / Anstånd med att lämna deklaration och särskilda uppgifter / Ansökan om anstånd
eller de särskilda uppgifterna skulle ha behövt postas för att kunna komma in till Skatteverket i rätt tid. Det finns inga bestämmelser i SFL om vad som kan vara giltig ursäkt för att lämna deklaration eller särskild uppgift försent däremot kan ledning hämtas
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Ersättning för ombudskostnader / Rätten till ersättning
någon kostnad heller ( KRSU 2009-06-08, mål nr 330-09 ). Skäligen har behövt Den som begär ersättning ska kunna visa att de åtgärder som ersättning begärs för skäligen har behövts. Det är inte tänkt att ersättningsreglerna ska kompensera
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Anstånd med betalning av skatter och avgifter / Det är tveksamt hur mycket som kommer att behöva betalas / När kan Skatteverket kräva säkerhet för ändringsanstånd?
har i ett fall ansett att Skatteverket uppfyllde sin bevisbörda då Skatteverket hade åberopat att ett bolag först efter anmaning hade avgett sina deklarationer inte hade medverkat till utredningen så att Skatteverket kunnat bedöma bolagets ekonomi och tillgångar
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2017 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / Befrielse från skattetillägg / Omständigheter utanför deklarationen / Svår rättslig fråga
kan Skatteverket befria, helt eller delvis ( prop. 2002/03:106 s. 147–148 ). Om skattefrågan är svår objektivt sett Om den uppgiftsskyldiga har behövt ta ställning till en objektivt sett svår skatterättslig fråga kan Skatteverket befria, helt eller delvis
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Tjänst / Vad får man avdrag för? / Resor till och från arbetsplatsen / Arbetsresor med bil
i stället för allmänna transportmedel gör Axel en tidsvinst på mer än två timmar per dag. Om Axel inte hade behövt ta omvägen om förskolan hade tidsvinsten uppgått till 90 minuter. Tidsvinsten på mer än två timmar uppkommer på grund av en personlig
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Ersättning för ombudskostnader / Begränsningar i rätten till ersättning
Ersättning får inte beviljas för kostnader som avser fullgörandet av den enskildas uppgifts- och dokumentationsskyldighet. Inte heller ersätts eget arbete eller kostnader som ersätts på annat sätt. Ersättningen får minskas, bl.a. vid sökandens egen försumlighet....
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Lagen om ömsesidig handräckning i skatteärenden
för handräckningen. En motsvarighet till 15 § finns i 6 § som gäller vid begäran av utländsk myndighet om handräckning i Sverige. I 24 § LÖHS finns en bestämmelse som begränsar svenska myndigheters möjlighet att använda uppgifter som har mottagits genom
Saknas: KA behövt
/ Vägledning / 2017 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När man lämnat en oriktig uppgift / Grundläggande förutsättningar för oriktig uppgift / Skatteverkets skyldighet att utreda
ett stort antal avgöranden om oriktig uppgift där Högsta förvaltningsdomstolen endast behövt konstatera att det inte lämnats några uppgifter om en inkomst eller ett avdragsyrkande. Att domstolen i normalfallet inte uttalar sig särskilt om Skatteverkets
Saknas: 131 KA
/ Vägledning / 2017 / Dataskydd & sekretess / Behandla personuppgifter och andra uppgifter / Beskattningsverksamheten / Lämna ut personuppgifter
är ett högst begränsat antal personer som har tillgång till samtliga uppgifter ( prop. 2000/01:33 s. 131 ). Nedan listas situationer där Skattverket enligt bestämmelser i SdbL och SdbF får medge direktåtkomst. Direktåtkomst för Kronofogden Skatteverket får
Saknas: 24 KA
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Kapital / Bostäder / Uppskov vid bostadsbyten / Beräkning av slutligt uppskovsbelopp
juni 2016 eller senare hade hon i deklarationen 2018 behövt återföra 40 000 kr och fått uppskov med 360 000 kr (400 000 kr – (400 000 kr x 1 800 000 kr /2000 000 kr). Takbelopp Det har tidigare funnits ett tak för hur högt uppskovsbeloppet
Saknas: 131 24 KA