Sökresultat: "������������������KA���:131������������������������,������������,������24������,������������������,������������������ je måste kunnat" | 2015 | 134 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets information om värdering av bilförmån för beskattningsåret 2015
formellt sett själv äger en bil bör denne anses ha bilförmån t.ex. då – bilen på grund av anställningen har förvärvats på mycket förmånliga villkor såsom vid ett fördelaktigt återköpsavtal som reellt sett innebär att bilen kunnat användas
Saknas: KA
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / Skuldsanering / Att överklaga eller ompröva en skuldsanering
efter beslutet om skuldsanering kan en borgenär ansöka om omprövning och få beslutet upphävt eller ändrat. Den förbättrade ekonomin måste bero på omständigheter som inte har kunnat förutses och vägas in vid skuldsaneringsbeslutet (prop 2005/06:124 s. 83). KFM
Saknas: KA je
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
tyngande …” i artikel 24 punkt 1 innefattar en ytterligare fingranulering. Den innebär att när en avtalsslutande stat beskattar egna medborgare och utlänningar under samma förhållanden, måste detta ske i samma form. Det gäller då såväl underlaget
Saknas: KA je
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Likvidation och upplösning / Aktiebolag
detta inom viss tid ( 25 kap. 24 § ABL ). Om grunden för likvidation har upphört under ärendets gång ska Bolagsverket inte fatta något beslut om likvidation. Har Bolagsverket beslutat om en likvidationsavgift enligt 25 kap. 26 § ABL måste emellertid bolaget betala
Saknas: KA je
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Ideella föreningar och registrerade trossamfund / Inskränkt skattskyldighet / Skattskyldighetens omfattning / Hävdvunna finansieringskällor
som påverkan på andra näringsidkare är acceptabel. I förarbetena anges att hänsyn måste tas till att olika näringsidkare bör kunna konkurrera på samma villkor ( prop. 1976/77:135 s. 72 ). En verksamhet som bedrivs stadigvarande och under ungefär samma former
Saknas: KA je
/ Vägledning / 2015 / Bokföring & redovisning / Poster i balans- och resultaträkningen / Avsättningar för framtida utgifter
inte är någon grund för att göra en avsättning. Ett sannolikt utflöde av resurser För att en avsättning ska få redovisas måste det vara sannolikt att det kommer att ske ett nettoutflöde av resurser från företaget för att reglera förpliktelsen. Ett utflöde av resurser
Saknas: KA je
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Underprisöverlåtelse och verksamhetsgren
saknas mellan överlåtande och förvärvande företag det år överlåtelsen sker måste för att uttagsbeskattning skall kunna underlåtas villkoret i 23 kap. 17 § IL vara uppfyllt. Enligt det villkoret gäller att överlåtelsen skall omfatta överlåtarens hela
Saknas: KA je
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Att makes eller sambos framtida inkomst är oklar innebär inte att det är oskäligt att bevilja gäldenär skuldsanering
kan en borgenär ansöka om omprövning (24 § första stycket 5 skuldsaneringslagen). Av förarbetena framgår att det ska vara fråga om betydande och oförutsedda inkomstökningar. Om en framtida inkomstförändring redan har kunnat vägas in i skuldsaneringsbeslutet ska
Saknas: KA je
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Hemställan om ändring i inkomstskattelagen (1999:1229) avseende rätt att flytta pensionskapital mellan pensionsförsäkringar
från en försäkring där ägaren inte är den som ursprungligen tecknat försäkringen måste det anses som angeläget att lagtexten för alla framstår som klar och entydig. Med anledning härav hemställer Skatteverket om att flyttbestämmelsen i 58 kap. 18 § tredje stycket IL
Saknas: 24 je
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Tillämpning av den s.k. ventilen i ränteavdragsbegränsningsreglerna inom intressegemenskaper där långivaren är kommuner och liknande skattebefriade subjekt
ränteutgifter på alla interna skulder oavsett vad skulden avser (använts till). För att avdrag för sådana ränteutgifter ska medges måste något undantag vara tillämpligt, antingen den s.k. 10%-regeln i 24 kap. 10 d § IL eller den s.k. ventilen i 24 kap. 10 e § IL
Saknas: KA je