Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar måste måste sex två" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2016 | 79 träffar
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
inom sex år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut ( 66 kap. 27 § SFL ). För en person med kalenderår 2014 som beskattningsår innebär det att Skatteverket kan meddela ett omprövningsbeslut genom efterbeskattning fram
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
Skatteverket får i vissa fall ompröva beslut efter tvåårsfristen men inom sex år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret gick ut (efterbeskattning), även om det inte finns någon oriktig uppgift. Efterbeskattning enligt huvudregeln
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Rättegångsbalk (1942:740)
beskaffenhet. Består rätten av tre lagfarna domare och inträffar förfall för någon av dessa sedan huvudförhandlingen har påbörjats, är rätten domför med två lagfarna domare. Lag (1989:656) . 3 b § Tingsrätten skall vid huvudförhandling i brottmål bestå
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skattebetalningslag (1997:483)
senast två veckor innan den verksamhet som medför anmälningsplikt påbörjas eller övertas. Den vars verksamhet är yrkesmässig endast enligt 4 kap. 3 § första stycket 1 eller 2 och andra stycket mervärdesskattelagen (1994:200) och som enligt 10 kap. 31
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skatteförfarandelag (2011:1244)
och avgifter för verksamheten samt i övrigt företräda företaget i frågor som rör sådana skatter och avgifter. Underlag för kontroll av att deklarationsskyldigheten fullgörs ska finnas tillgängligt hos ombudet. Representant för ett enkelt bolag
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
Enskilda ska alltid få svar av myndigheter. Besvara förfrågan En myndighet måste lämna någon form av svar på en förfrågan ( 4 § andra stycket FL ). Om myndigheten inte kan eller bör svara på frågan ska myndigheten meddela frågeställaren
Saknas: sex två
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skatteverket ska vara tillgängligt för allmänheten
under minst två timmar varje helgfri måndag–fredag för att kunna ta emot och registrera allmänna handlingar och för att kunna ta emot framställningar om att få ta del av allmänna handlingar som förvaras hos myndigheten. Detta gäller dock inte om en sådan dag
Saknas: frågor sex
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
resning och RÅ 2008 ref. 37 som rör omprövning på grund av ändrad kontrolluppgift. Med hänsyn till de allvarliga konsekvenser en bristande kommunikation kan få är det viktigt för Skatteverket att dokumentera hur kommunikationen skett. Ett svar måste
Saknas: sex
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Föreläggande inom revisionen
förelägga den som inte fullgör sina skyldigheter enligt 8–11 §§ SFL att fullgöra dem ( 41 kap. 12 § SFL ). Det innebär att ett föreläggande inom revisionen kan användas om den reviderade inte lämnar tillträde till verksamhetslokalerna och revisionen måste
Saknas: sex två
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
Myndigheter har möjlighet att hämta in ett yttrande genom remiss för att t.ex. få olika upplysningar eller kontrollera uppgifter. Det är viktigt att myndigheterna bevakar att svar på remisser kommer in inom den tid som angetts i remissen. Anledning
Saknas: frågor sex