Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar måste ränta vinsten" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2018 | 35 träffar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
genom automatiskt informationsutbyte (se nedan). För att underlätta ett enhetligt införande av reglerna om land-för-land-rapportering har OECD tagit fram en modellagstiftning. OECD publicerar också frågor och svar om land-för-land-rapporteringen
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
Skatteverkets serviceskyldighet regleras i 6 § förvaltningslagen (2017:900) . Paragrafen motsvarar 4 § i den tidigare förvaltningslagen (1986:223), se prop. 2016/17:180 s. 291 . I serviceskyldigheten ingår att Skatteverket måste lämna någon form av svar
Saknas: ränta vinsten
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Föreläggande inom revisionen
förelägga den som inte fullgör sina skyldigheter enligt 8–11 §§ SFL att fullgöra dem ( 41 kap. 12 § SFL ). Det innebär att ett föreläggande inom revisionen kan användas om den reviderade inte lämnar tillträde till verksamhetslokalerna och revisionen måste
Saknas: ränta vinsten
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
etableringsställe i Sverige och inte heller är stadigvarande bosatt eller stadigvarande vistas här ( 1 kap. 15 § ML ). Läs mer om begreppen etablerad , utländsk och beskattningsbar person. Vilka utländska beskattningsbara personer måste ha ett ombud Utländska
Saknas: ränta vinsten
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
. Hur tydliga måste de lämnade uppgifterna vara för att orsakssambandet ska brytas? En förutsättning för att de uppgifter som lämnas som svar på Skatteverkets förfrågan ska bryta orsakssambandet, är att uppgifterna har gett Skatteverket en verklig möjlighet
Saknas: ränta
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
till de allvarliga konsekvenser en bristande kommunikation kan få är det viktigt för Skatteverket att dokumentera hur kommunikationen skett. Ett svar måste beaktas Om den enskilde kommer in med ett svar inom föreskriven tid är Skatteverket skyldigt att beakta svaret
Saknas: ränta vinsten
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / CRS och DAC 2 / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
konton enligt 4–8 kap. IDKAL. Rapporteringsperioden måste dock löpa ut samtidigt med kalenderåret eller under kalenderåret ( 8 kap. 3 § IDKAL ). Det är Skatteverkets uppfattning att även en ev. kapitaliserad ränta på kontot ska räknas med vid beräkning
Saknas: vinsten
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / FATCA / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
eller värde på ett konto per den sista dagen av ett kalenderår eller en annan lämplig rapporteringsperiod. Detta gäller vid granskning och identifiering av rapporteringspliktiga konton enligt 4–8 kapitlet IDKL. Rapporteringsperioden måste dock löpa ut före
Saknas: vinsten
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
de uppgifter som lämnats i ärendet. Verket kan göra detta genom att t.ex. ställa frågor och påpeka brister till den enskilda ( 23 § tredje stycket FL ). I praktiken styrs alltså Skatteverkets utredningsinsatser av vilken typ av ärende som det gäller
Saknas: ränta vinsten
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet och det måste alltid övervägas om det inte finns någon enklare och smidigare metod för att få de önskade uppgifterna. Solfjäders- eller kedjeremiss Om Skatteverket behöver inhämta
Saknas: ränta vinsten