Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar måste tolv två" | Vägledning | 2021 | 547 träffar
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
( prop. 2016/17:47 s. 1 ). OECD publicerar ytterligare vägledning löpande OECD publicerar frågor och svar om land-för-land-rapporteringen på sin webbplats www.oecd.org i ett dokument som heter ”Guidance on the Implementation of Country-by-Country
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / FATCA / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
signatur (se under kontohavaren ska lämna ett intygande på sidan om CRS och DAC 2). Detta innebär att banken t.ex. kan skicka ett elektroniskt formulär med frågor som kontohavaren ska svara på. Kontohavaren görs uppmärksam på att svar lämnas på heder
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Uttagsbeskattning och omstrukturering / Underprisöverlåtelser / Villkor som måste vara uppfyllda
Både överlåtaren och förvärvaren vid en underprisöverlåtelse ska vara en fysisk person eller ett företag. För att man med stöd av reglerna om underprisöverlåtelser ska undvika uttagsbeskattning måste särskilda villkor vara uppfyllda. Överlåtaren
Saknas: tolv
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
:223), se prop. 2016/17:180 s. 291 . I serviceskyldigheten ingår bl.a. att Skatteverket måste lämna någon form av svar på en fråga, och att svaret ska lämnas utan onödigt dröjsmål (jfr 6 § andra stycket FL ). Skatteverket ska från fall till fall avgöra
Saknas: tolv två
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
myndigheten sökanden utom i två fall. Sökanden (t.ex. Försäkringskassan) för sin talan själv vid avvisning på grund av bristfällig ansökan enligt 2 kap. 5 § UB, en situation som mycket sällan förekommer i allmänna mål, och vid invändning mot verkställighet
Saknas: tolv
/ Vägledning / 2021 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / Befrielse från skattetillägg / Omständigheter utanför deklarationen / Svår rättslig fråga
felbedömt en regel kan det i vissa fall finnas skäl för Skatteverket att befria från ett skattetillägg, helt eller delvis ( 51 kap. 1 § andra stycket SFL ). Felet måste vara ursäktligt För att Skatteverket ska befria från ett skattetillägg krävs
Saknas: svar tolv
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / Vilka arrangemang är rapporteringspliktiga? / Ett arrangemang måste uppvisa minst ett kännetecken / Internprissättning
/20:74 s. 113 f. och prop. 2019/20:74 s. 203 f. ). Skatteverket utgår därför från OECD:s riktlinjer vid bedömningen av kännetecknet. Eftersom det ska vara fråga om unilaterala safe harbour-regler omfattas inte fall där två eller flera länder har kommit
Saknas: svar tolv
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Rapporteringspliktiga arrangemang (DAC 6) / Vilka arrangemang är rapporteringspliktiga? / Ett arrangemang måste uppvisa minst ett kännetecken / Gränsöverskridande betalningar m.m.
eller till en mottagare som hör hemma i ett land som finns med på EU:s eller OECD:s listor över icke samarbetsvilliga länder. Det kan också omfatta situationer där avräkning medges i två länder. För att kännetecknet ska vara tillämpligt krävs alltid att det rör
Saknas: svar tolv
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilda regler för olika slag av tillgångar / Inventarier och immateriella rättigheter / Avdrag för anskaffningen / Två metoder för att beräkna värdeminskningsavdragen / Restvärdesavskrivning
att begränsningen i 18 kap. 15 a § IL är nödvändig inför en eventuell anståndssituation enligt 63 kap. 14 § 1 SFL . Anledningen till dessa regler är den s.k. Malta-domen ( RÅ 2008 ref. 30 ) som krävde att uppskov i någon form måste ges i fråga
Saknas: svar tolv
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilda regler för olika slag av tillgångar / Inventarier och immateriella rättigheter / Avdrag för anskaffningen / Två metoder för att beräkna värdeminskningsavdragen / Räkenskapsenlig avskrivning
med deras skattemässiga värde (jfr prop. 1980/81:68 s. 117 och RÅ 2001 ref. 8 ). Det får även till följd att inventariernas anskaffningsvärden i räkenskaperna måste stämma överens med deras skattemässiga anskaffningsvärde. Kravet på årsbokslut och överensstämmelse
Saknas: svar tolv