Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar måste tre vigselförrättare" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2016 | 36 träffar
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
Enskilda ska alltid få svar av myndigheter. Besvara förfrågan En myndighet måste lämna någon form av svar på en förfrågan ( 4 § andra stycket FL ). Om myndigheten inte kan eller bör svara på frågan ska myndigheten meddela frågeställaren
Saknas: tre vigselförrättare
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Föreläggande inom revisionen
förelägga den som inte fullgör sina skyldigheter enligt 8–11 §§ SFL att fullgöra dem ( 41 kap. 12 § SFL ). Det innebär att ett föreläggande inom revisionen kan användas om den reviderade inte lämnar tillträde till verksamhetslokalerna och revisionen måste
Saknas: tre vigselförrättare
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av förvaltningsrättens & kammarrättens beslut / Anslutningsöverklagande
med avgörandet av det ärende som kostnaderna hänför sig till. Anslutningsöverklagandet måste röra frågor som behandlats i samma dom Den generella skrivningen i lagtexten innebär att anslutningsöverklagandet inte behöver röra samma sak som det första överklagandet
Saknas: svar vigselförrättare
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
. som ett ordinärt omprövningsbeslut. Normalt innebär det att reglerna om efterbeskattning endast blir aktuella att tillämpa under år tre till och med år sex. Undantag från denna tidsram gäller om beslutet ska meddelas med stöd av 66 kap. 22 § SFL där det finns
Saknas: vigselförrättare
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
resning och RÅ 2008 ref. 37 som rör omprövning på grund av ändrad kontrolluppgift. Med hänsyn till de allvarliga konsekvenser en bristande kommunikation kan få är det viktigt för Skatteverket att dokumentera hur kommunikationen skett. Ett svar måste
Saknas: tre vigselförrättare
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
etableringsställe i Sverige och inte heller är stadigvarande bosatt eller stadigvarande vistas här ( 1 kap. 15 § ML ). Läs mer om begreppen etablerad , utländsk och beskattningsbar person. Vilka utländska beskattningsbara personer måste ha ett ombud Utländska
Saknas: tre vigselförrättare
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
som ska ha orsakat att ett beslut har blivit felaktigt eller inte fattats inom tvåårsfristen . Ett uteblivet svar på ett föreläggande som har ställts efter tvåårsfristen kan aldrig ha orsakat att ett beslut har blivit fel eller inte fattats i rätt tid
Saknas: vigselförrättare
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Bevisning
När fakta inte är ostridiga och det gäller att få klarhet om vad som egentligen har hänt eller om ett visst förhållande verkligen existerar måste man använda sig av bevisning. Avsnittet vill också beskriva vem som ska bevisa, vad ska bevisas
Saknas: frågor vigselförrättare
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Tolkning och översättning
utsträckning ( prop. 1985/86:80 s. 27 ). Vid denna bedömning måste hänsyn tas till bl.a. tillgången på tolkar. Något absolut krav på tolkning och översättning har inte föreskrivits i lagen. Bedömningen av om behov av översättning föreligger eller inte ankommer
Saknas: frågor vigselförrättare
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / EU-rättens påverkan på svensk rätt / Rättskällor inom EU-rätten
ske av fysiska eller juridiska personer på grund av deras nationalitet. Analys av domstolens avgöranden Vid en analys av domstolens avgöranden måste det beaktas att EU-domstolen i princip endast besvarar den nationella domstolens frågor
Saknas: svar vigselförrättare