Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar måste två" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2015 | 45 träffar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
skett. Ett svar måste beaktas Om den enskilde kommer in med ett svar inom föreskriven tid är Skatteverket skyldigt att beakta svaret vid beslutsfattandet. Annars har syftet med kommunikationen förfelats och myndigheten inte fullgjort
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
till och med utgången av 2020. Det innebär dock inte att Skatteverket ska ompröva ett beslut genom efterbeskattning under hela denna sexårsperiod. Under de två första åren (tvåårsfristen) ska omprövningsbeslutet i stället meddelas med stöd av 66 kap. 21 § SFL, d.v.s
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Registrering / Anmälan för registrering
sig för registrering hos Skatteverket ( 7 kap. 2 § första stycket SFL ). En anmälan måste göras för att det skatteadministrativa systemet ska fungera ( prop. 2010/11:165 s. 319 ). Anmälan görs för varje skatt för sig. Tidpunkt för anmälan Den som ska vara registrerad
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
på frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som är part i ett ärende vem som har processbehörighet ombud för företrädare måste man veta vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
större anledning för den enskilde att lita på ett skriftligt besked än ett muntligt svar, men även muntlig upplysningar kan grunda skadeståndsansvar. Upplysningarna måste rymmas inom myndighetens verksamhetsområde Upplysningarna som myndigheten lämnar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
som ska ha orsakat att ett beslut har blivit felaktigt eller inte fattats inom tvåårsfristen . Ett uteblivet svar på ett föreläggande som har ställts efter tvåårsfristen kan aldrig ha orsakat att ett beslut har blivit fel eller inte fattats i rätt tid
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
Enskilda ska alltid få svar av myndigheter. Besvara förfrågan En myndighet måste lämna någon form av svar på en förfrågan ( 4 § andra stycket FL ). Om myndigheten inte kan eller bör svara på frågan ska myndigheten meddela frågeställaren
Saknas: två
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skatteverket ska vara tillgängligt för allmänheten
under minst två timmar varje helgfri måndag–fredag för att kunna ta emot och registrera allmänna handlingar och för att kunna ta emot framställningar om att få ta del av allmänna handlingar som förvaras hos myndigheten. Detta gäller dock inte om en sådan dag
Saknas: frågor
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
. Vid prövningen av om behov av remiss finns måste därför alltid övervägas om inte någon enklare och smidigare metod för att få önskade uppgifter står till buds. Solfjäders- eller kedjeremiss Myndigheterna ska i första hand använda s.k. solfjädersremiss då yttrande
Saknas: frågor
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Bevisning
När fakta inte är ostridiga och det gäller att få klarhet om vad som egentligen har hänt eller om ett visst förhållande verkligen existerar måste man använda sig av bevisning. Avsnittet vill också beskriva vem som ska bevisa, vad ska bevisas
Saknas: frågor