Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar måste" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2019 | 201 träffar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
:223), se prop. 2016/17:180 s. 291 . I serviceskyldigheten ingår att Skatteverket måste lämna någon form av svar på en fråga, och att svaret ska lämnas utan onödigt dröjsmål ( 6 § FL ). Skatteverket ska från fall till fall avgöra i vilken omfattning
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
av en elva sidor lång granskningspromemoria exklusive bilagor ( JO 1988/89 s. 333 ). Ett svar måste beaktas Om den enskilda kommer in med ett svar inom föreskriven tid är Skatteverket skyldigt att beakta svaret vid beslutsfattandet. Annars har syftet
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Föreläggande inom revisionen
förelägga den som inte fullgör sina skyldigheter enligt 8–11 §§ SFL att fullgöra dem ( 41 kap. 12 § SFL ). Det innebär att ett föreläggande inom revisionen kan användas om den reviderade inte lämnar tillträde till verksamhetslokalerna och revisionen måste
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
etableringsställe i Sverige och inte heller är stadigvarande bosatt eller stadigvarande vistas här ( 1 kap. 15 § ML ). Läs mer om begreppen etablerad , utländsk och beskattningsbar person. Vilka utländska beskattningsbara personer måste ha ett ombud Utländska
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
ett utredningsansvar och ska, om det behövs, verka för att parten förtydligar eller kompletterar de uppgifter som lämnats i ärendet. Verket kan göra detta genom att t.ex. ställa frågor och påpeka brister till den enskilda ( 23 § tredje stycket FL ). I praktiken styrs
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
pröva om en remiss behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss . Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet och det måste alltid övervägas om det inte finns någon enklare
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Serviceskyldighetens omfattning
:180 s. 291 ). Hjälp att kunna ta till vara sina intressen Hjälpen ska utan onödigt dröjsmål ges i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildas behov av hjälp, och Skatteverkets verksamhet. Servicenivån måste anpassas
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
till ledning för egen beskattning eller i mål om egen beskattning. Varför har lagtexten ändrats från skattskyldig till uppgiftsskyldig? Anledningen till att lagtexten har ändrats från skattskyldig till uppgiftsskyldig är att det tidigare i lagtexten måste
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Bevisning
När fakta inte är ostridiga och det gäller att få klarhet om vad som egentligen har hänt eller om ett visst förhållande verkligen existerar måste man använda sig av bevisning. Sidan beskriver också vad ska bevisas, vem som ska bevisa
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Ändring av beslut
, måste Skatteverket på allmänna förvaltningsrättsliga grunder pröva denna begäran. Om ett nekande svar har lämnats på en uttrycklig begäran om ändring av ett beslut, bör det komma till uttryck i ett särskilt beslut ( prop. 2016/17:180 s. 237