Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar meddelat ompröva utfärdat" | Förvaltningsrätt & förfarande | Ställningstaganden | 2023 | 7 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen
att ompröva ett taxeringsbeslut till den skattskyldigas nackdel efter ettårsperiodens utgång. Ett beslut om eftertaxering är, till skillnad från vad som gällde före TL, inte ett tillägg till det tidigare taxeringsbeslutet utan en ändring av det (prop. 1989/90
Saknas: svar utfärdat
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skatteförfarandelagens bestämmelser ska tillämpas på handläggning av ärenden om befrielse från betalningsskyldighet enligt 60 kap. 1 § skatteförfarandelagen
om befrielse från betalningsskyldighet behöver inte omprövas av en särskilt kvalificerad beslutsfattare. Skatteverket kan på eget initiativ ompröva till nackdel för den som beslutet gäller inom den s.k. tvåårsfristen. Skatteverket kan däremot
Saknas: svar utfärdat
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Underrättelse om ett beslut om en kortare redovisningsperiod för mervärdesskatt
1 Sammanfattning Beslut om kortare redovisningsperiod för mervärdesskatt på den deklarationsskyldiges begäran ska underrättas denne. Underrättelse om ett sådant beslut ska ske genom att ett registerutdrag expedieras. Beslut om kortare redovisningsperiod...
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skatteverkets fortsatta handläggning i tryckerimomsärendena efter Högsta domstolens beslut i mål nr Ö 2708-15
följdändringsbeslut till förvaltningsdomstol. Om en fråga har avgjorts av en allmän förvaltningsdomstol, så får Skatteverket inte ompröva frågan på grund av domens rättskraft, s.k. res judicata (21 kap. 3 § SBL). Förbudet mot omprövning av frågor som avgjorts
Saknas: svar utfärdat
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Hur ska omprövnings- och överklagandetiden beräknas för ett beslut om mervärdesskatt som avser en redovisningsperiod som sträcker sig över två beskattningsår?
eller förarbeten ger något svar på den frågan. För beslut om mervärdesskatt räknas omprövnings- och överklagandetiden vanligtvis från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut. För att beräkna omprövnings- och överklagandetiden är det alltså
Saknas: frågor utfärdat
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Behöver beslutsfattarens namn alltid anges i underrättelser om beslut enligt förvaltningslagen?
göras en samlad bedömning av de omständigheter som är aktuella. En förutsättning är exempelvis att enskilda på ett enkelt och smidigt sätt kan kontakta Skatteverket för att få svar på frågor om beslutet, så att Skatteverkets serviceskyldighet uppfylls
Saknas: ompröva utfärdat
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Värde för onoterade tillgångar med anledning av FATCA-avtalet, CRS och DAC 2
, Subparagraph A(4) punkterna 10 – 14, s. 98, upplaga 2). Av frågor och svar som publiceras på OECD:s portal för automatiskt informationsutbyte framgår t.ex. att anskaffningsvärdet för tillgången kan anges som värde om den finansiella institutionen inte räknat
Saknas: ompröva utfärdat