Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut mervärdesskatten" | Skattebetalning & borgenärsarbete | Vägledning | 2016 | 94 träffar
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Inbetalning och återbetalning / Återbetalning / Hinder mot återbetalning av skatt från skattekontot / För beslutad eller ännu ej beslutad skatt
Skatteverket kan hindra en återbetalning om det finns ett beslut om annan skatt än F- eller SA-skatt eller avgift eller om det är troligt att Skatteverket kommer att besluta om någon sådan skatt eller avgift. Överskott som kan behövas för beslutad
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Inbetalning och återbetalning / Inbetalning / Befrielse från betalningsskyldighet för vissa skatter eller avgifter vid synnerliga skäl
är till exempel inte ett synnerligt skäl som kan leda till befrielse. Regeringen har i ett ärende från 2004 funnit att det inte funnits synnerliga skäl för befrielse där sökanden anfört att han fått felaktig information från Skatteverket om hur mervärdesskatten
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Delägare i svenskt handelsbolag / Beskattningsmyndigheterna vid personligt betalningsansvar
Beroende på vilken skatt, tull eller avgift som avses är olika myndigheter behöriga att besluta om betalningsansvar för delägare i handelsbolag. Olika myndigheter kan fatta beslut om personligt betalningsansvar För skatt, tull och vissa avgifter
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Anstånd med betalning av skatter och avgifter / Det är tveksamt hur mycket som kommer att behöva betalas / Med hur mycket kan Skatteverket bevilja anstånd?
. Att hon sannolikt kommer att få mer skatt tillbaka när förvaltningsrätten avgjort frågan innebär inte att hon kan få anstånd. Om Skattverket hade registrerat ett sådant anstånd hade beslutet närmast varit att jämställa med ett beslut om förtidsåterbetalning eftersom
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningssäkring / Förutsättningar för betalningssäkring / Betalningssäkring av fastställd och sannolik fordran
måste antingen ett beslut om detta fattas enligt 26 kap. 13 § SFL innan Skatteverket ansöker om betalningssäkring, eller vid ansökan om betalningssäkring visa att det beräknade beskattningsunderlaget överstiger 40 miljoner. Fastställd fordran En fordran
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Inbetalning och återbetalning / Kvittning / Vid företagsrekonstruktion
mervärdesskatten. Det saknar i dessa fall betydelse om avräkningen skett före eller efter den slutliga ackordsförhandlingen eller om avräkning görs mot en ”gammal” fordran eller ej. Utbetalning för husarbete kan inte avräknas En fordran på utbetalning för husarbete
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Räntor och dröjsmålsavgifter / Kostnadsränta i skattekontot
till skattekontots saldo (65 kap. 2 § tredje stycket SFL) . Detta medför en beräkning av ränta på ränta, d.v.s. en kapitalisering. Kostnadsränta beräknas för de dagar den skattskyldige har ett underskott på sitt skattekonto. Beslut om skatt Ett underskott
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Utlandshandräckning
domstol eller myndighet får Kronofogden ta emot stämning samt själv eller genom ombud föra talan ( 7 § LÖHS ). Enligt 2 kap. 30 § UB är det emellertid Skatteverket som är part i domstolen vid överklagande av Kronofogdens beslut i allmänna utsökningsmål
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Rättegångskostnader
eller i hovrätten medverkat till att få fram de uppgifter som hovrättens beslut om att upphäva konkursen vilade på. Bolaget ansågs ha orsakat en onödig rättegång i hovrätten och fick därför stå för sina egna rättegångskostnader. När statens talan återkallas
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Företagsrekonstruktion och offentligt ackord / Offentligt ackord
fastställa ett belopp som den tvistiga fordran kan antas uppgå till ( 3 kap. 20 § FrekL ). Rättens beslut om fordrans storlek har enbart betydelse för röstningen om ackordet och påverkar inte Skatteverkets möjlighet att efter ackordsförfarandet göra gällande