Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar modellavtal" | 2024 | 869 träffar
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
modellavtal. Skatteavtal kan inte utvidga skattskyldigheten Ett skatteavtals bestämmelser ska bara tillämpas i den mån de begränsar den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga. Detta anges vanligtvis i 2 § i lagen om avtalet. Skatteavtal ger
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Särskilt om punktskatter och trafikskatter / De harmoniserade punktskatterna på alkoholvaror, vissa tobaksvaror och vissa bränslen / Begäran om handräckning
där deras identitet och officiella behörighet framgår. De har rätt att få kopior av dokument som Skatteverket har tillgång till. Tjänstemännen från den andra medlemsstaten får dock bara bedriva utredning eller ställa frågor om Skatteverkets revisorer har godkänt
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Berörda verksamheter som omfattas av uppgiftsskyldigheten
är att för att omfattas av begreppet ersättning och för att ersättningen ska rapporteras ska plattformsoperatören känner till det faktiska värdet av den tjänst eller av den egendom som använts vid betalningen. Stöd för detta synsätt framgår även av de ”frågor och svar
/ Vägledning / 2024 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Vilken koncernenhet är skattskyldig för tilläggsskatt? / Huvudregeln för tilläggsskatt
med hemvist i denna stat. Det finns dock vissa specificerade undantag som artikel 1 punkt 3 i OECD:s modellavtal . Vad gäller huvudregeln (IIR-regeln) är det moderföretaget som är skattskyldigt för den eventuella tilläggsskatt som uppstår på grund
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / I vilka syften får revision ske?
av dokumentationsskyldighet enligt 39 kap. 14 a § SFL. Om Skatteverket misstänker att uppgifter i ett svar på ett tredjemansföreläggande enligt 37 kap. 9 § SFL inte stämmer kan uppgiftslämnandet kontrolleras genom att Skatteverket beslutar om tredjemansrevision i syfte
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / HFD 2016 ref. 57 – Tolkning av skatteavtal
till motsvarande bestämmelse i OECD:s modellavtal (artikel 17.2). Högsta förvaltningsdomstolen anser att tillägget inte endast är ett klargörande av bestämmelsens innebörd utan medför en utvidgning av dess tillämpningsområde. Tillägget gjordes efter det att Irland
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Kan en enskild näringsidkare vara en beroende representant för sin enskilda näringsverksamhet så att fast driftställe uppkommer?
att det varit delägarnas avsikt att denna delägare ska ingå avtal i de övriga delägarnas namn. Ordalydelsen i OECD:s modellavtal avseende beroende representant ser något annorlunda ut än motsvarande bestämmelse i inkomstskattelagen. Skatteverket anser att enligt
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Den skattskyldige ska tillfrågas innan Skatteverket begär information från ett annat land
åtgärd för att få fram informationen. Om det trots allt finns sådana åtgärder men de skulle medföra oproportionerliga svårigheter ska detta anges (punkten 63). 3.2 Artikel 26 i OECD:s modellavtal för skatteavtal och dess kommentar Samtliga Sveriges
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Kan avräkning medges för utländska socialavgifter enligt skatteavtal eller avräkningslagen?
och som i övrigt är jämförliga med den statliga inkomstskatten i Sverige. Häri ligger bl.a. att de utländska skatterna i princip ska utgå på nettoinkomst ( prop. 1966 nr 127 s. 84 ). 3.2 OECD:s modellavtal De skatter som omfattas av skatteavtalet anges i artikel 2
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Tolkning av artikel 1 i 2003 års avtal mellan Sverige och Danmark om vissa skattefrågor.
). Detta ställningstagande ersätter Skatteverkets ställningstagande 2007-07-05, ”Tremånadersregeln i 2003 års svensk-danska avtal”, dnr 131 765230-06/111 . Det innebär ingen ändring av den bedömningen som gjordes i det tidigare ställningstagandet men ger svar på ytterligare