Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut nio" | Alla | 7492 träffar
/ Vägledning / 2016 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / Befrielse från skattetillägg / Lång handläggningstid
beslutet meddelas till dess att förvaltningsrätten meddelar beslut var för lång. En handläggningstid på nio månader i kammarrätten var acceptabel. En handläggningstid på drygt ett år i innan Högsta förvaltningsdomstolen vägrade prövningstillstånd
/ Vägledning / 2019 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / Befrielse från skattetillägg / Lång handläggningstid
till rättegång inom skälig tid Det innebär att en handläggningstid på fyra och ett halvt år räknat från när det överklagade beslutet meddelades till dess att förvaltningsrätten meddelade beslut var för lång. En handläggningstid på nio månader i kammarrätten
/ Vägledning / 2022 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / Befrielse från skattetillägg / Lång handläggningstid
kan det vara oskäligt att överinstansen tar ut skattetillägget på nytt. Detta gäller särskilt om det varit en utdragen process i överinstansen ( RÅ 2000 ref. 66 I ). Detta bör dock inte hindra Skatteverket från att överklaga en underinstans beslut om Skatteverket anser
/ Vägledning / 2023 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / Befrielse från skattetillägg / Lång handläggningstid
till dess att förvaltningsrätten meddelade beslut var för lång. En handläggningstid på nio månader i kammarrätten var acceptabel. En handläggningstid på drygt ett år innan Högsta förvaltningsdomstolen vägrade prövningstillstånd var också för lång tid ( ECHR 36985/97 Vulic v
/ Vägledning / 2024 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / Befrielse från skattetillägg / Lång handläggningstid
att överinstansen tar ut skattetillägget på nytt. Detta gäller särskilt om det varit en utdragen process i överinstansen ( RÅ 2000 ref. 66 I ). Detta bör dock inte hindra Skatteverket från att överklaga en underinstans beslut om Skatteverket anser
/ Vägledning / 2021 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / Befrielse från skattetillägg / Lång handläggningstid
kan det vara oskäligt att överinstansen tar ut skattetillägget på nytt. Detta gäller särskilt om det varit en utdragen process i överinstansen ( RÅ 2000 ref. 66 I ). Detta bör dock inte hindra Skatteverket från att överklaga en underinstans beslut om Skatteverket anser
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Avgiftsförordningen
istället rättsmedlet ändring av beslutet enligt 37 och 38 §§ FL, vilka bestämmelser är tillämpliga på beslut enligt AvgF. Skatteverket anser därför, trots lydelsen av 24 § AvgF , att den som vill överklaga Skatteverkets beslut om verkets avgiftsuttag ska
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Avgiftsförordningen
. Det innebär att de första nio sidorna normalt är gratis ( 16 § första stycket AvgF ). Hur stor avgift som en myndighet ska ta ut och hur den beräknas framgår av bestämmelserna i 16 § andra stycket AvgF . Om det finns särskilda skäl får beslut fattas om att ta
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Avgiftsförordningen
. Det innebär att de första nio sidorna normalt är gratis ( 16 § första stycket AvgF ). Hur stor avgift som en myndighet ska ta ut och hur den beräknas framgår av bestämmelserna i 16 § andra stycket AvgF . Om det finns särskilda skäl får beslut fattas om att ta
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Avgiftsförordningen
istället rättsmedlet ändring av beslutet enligt 37 och 38 §§ FL, vilka bestämmelser är tillämpliga på beslut enligt AvgF. Skatteverket anser därför, trots lydelsen av 24 § AvgF , att den som vill överklaga Skatteverkets beslut om verkets avgiftsuttag ska