Filtrera på område
Sökresultat: "vigsel norden" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2020 | 21 träffar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Folkbokföring m.m.
i ett dubbelt efternamn (övergångsbestämmelserna punkterna 9 och 10). Beslut om hindersprövning Skatteverket ska pröva om det finns något hinder mot ett äktenskap efter en gemensam begäran av de som avser att ingå äktenskap med varandra ( 3 kap. 1 § ÄktB
Saknas: norden
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Deklarationer och uppgiftslämnande / Kontrolluppgifter / Gemensamma bestämmelser för kontrolluppgifter / Vilka uppgifter ska alla kontrolluppgifter innehålla?
syskon syskons make och avkomling dödsbo som den skattskyldige eller någon av de ovan nämnda personerna är delägare i Med make jämställs sambo om parterna tidigare har eller har haft gemensamma barn eller om de tidigare varit gifta med varandra
Saknas: norden
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Folkbokföring m.m.
. Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten ( 15 kap. 2 § andra stycket ÄktB ). Beslut om gemensam vårdnad Den som vill överklaga Skatteverkets beslut om gemensam vårdnad för föräldrar som inte är gifta med varandra får göra det hos
Saknas: norden
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Personalliggare / Personalliggare i vissa verksamheter
företagsledaren, dennes make eller barn under 16 år är verksamma ( 39 kap. 11 § andra stycket SFL ). Vad menas med make? Uttrycket ”make” omfattar i skatteförfarandelagen också sambor som tidigare har varit gifta med varandra eller som har eller har haft
Saknas: norden
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
). Det innebär i praktiken att det bara är utländska beskattningsbara personer från länder utanför EU och utanför Norden som måste ha ombud ( prop. 2001/02:28 s. 42 ). Utländska beskattningsbara personer som inte är skyldiga att ha ett ombud kan frivilligt välja
Saknas: vigsel
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Särskilt om punktskatter och trafikskatter / Punktskatter som inte är EU-harmoniserade / Rättsakter om informationsutbyte
ske i syfte att utreda de svenska icke-harmoniserade punktskatter som omfattas av avtalet. För information från länder utanför Norden som inte är medlemmar i EU bör Europaråds- och OECD-konventionen åberopas för att få uppgifter som kan användas
Saknas: vigsel
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Delgivning / Internationell delgivning
sålunda EU-reglering av handräckning, däribland delgivning. Inom de nordiska länderna I Norden ingicks 1989 ett avtal om handräckning i skatteärenden (nordiska handräckningsavtalet). Handräckningsavtalet införlivades i svensk rätt genom lagen (1990:226
Saknas: vigsel
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Undantag från kontroll / Undantag av handlingar från granskning
. den som är eller har varit gift med parten den som är i upp- eller nedstigande släktskap med parten den som är syskon eller i svågerlag med parten den som på ett liknande sätt är närstående med parten. Det sagda innebär exempelvis att vid revision av en juridisk person
Saknas: norden
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / HFD 2019 ref. 51, Innebörden av Skatteverkets kommunikationsskyldighet
HFD 2019. ref 51 (Högsta förvaltningsdomstolens dom den 14 november 2019, mål nr 3573-18 ) Sammanfattning Alla uppgifter som någon annan än skattebetalaren tillför ärendet (tredjemansuppgifter) ska kommuniceras med denna. Undantag är bl.a. faktiska förhållanden...
Saknas: norden
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilken rättsakt ska Skatteverket åberopa vid begäran om informationsutbyte?
som inte är medlem i EU bör nordiska handräckningsavtalet åberopas i första hand. Om information begärs från en annan EU-medlemsstat bör EU:s handräckningsdirektiv åberopas i första hand. Om information begärs från en stat utanför Norden som inte är medlem i EU bör
Saknas: vigsel