Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar normenheten" | 2015 | 610 träffar
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Värderingsmodell / Riktvärdekarta, tabeller och riktvärdeangivelser
strecket går in i den klassen. Därmed finns det ett givet värde för vilka värden som kan förekomma och tabellen betraktas som sluten. Normenheten underlättar värderingen av en byggnadstyp För att underlätta värderingen av olika byggnadstyper och ägoslag
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Värderingsmodell / Riktvärdekarta, tabeller och riktvärdeangivelser
värderingen betydligt så ska markanläggningen utgöra en egen värderingsenhet ( 6 kap. 11 § FTL ). Normenheten Det har visat sig lämpligt att kunna benämna olika värdenivåer. Detta sker genom att man anger ett värde för en egendom med vissa bestämda egenskaper
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Riktvärde / Industri och övrig byggnad
av en sådan byggnad beskrivs i 11 kap. 2 och 7 §§ FTL . Där framgår att normenheten för en produktionskostnadsberäknad industribyggnad vid AFT 13 utgörs av en industribyggnad uppförd under nivååret 2011, som är belägen inom den ortstyp som medför högst värde
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Justering för säregna förhållanden 2019 / Industri och övrig byggnad
Här beskrivs ett antal vanliga justeringsanledningar samt rekommendationer för hur man bedömer värdeinverkan. Utgångspunkten för en justering för säregna förhållanden Utgångspunkten för en justering för säregna förhållanden är vad som är normalt inom...
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Taxeringsvärde
Här beskivs hur ett taxeringsvärde fastställs samt vilka åtgärder som ska utföras och vilka huvudsakliga beslut som ska fattas vid taxeringen. Vidare beskrivs vilka värderingsgrunder och värderingsregler som ska tillämpas när man värderar fastigheter....
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Fastighetstaxeringsförordning (1993:1199)
1 kap. Bestämmelser om värderingen Allmänna bestämmelser 1 § Beteckningar i denna förordning har samma innebörd som motsvarande beteckningar i fastighetstaxeringslagen (1979:1152). 2 § Riktvärde skall bestämmas för värderingsenhet. För olika slag av...
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
inte är obegränsad Serviceskyldigheten är inte obegränsad; myndigheten avgör själv i vilken utsträckning det kan vara lämpligt att ge hjälp, i vilken form den ska svara på frågor osv. Myndigheten bör dock normalt alltid lämna någon form av svar. I den mån
Saknas: normenheten
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
över till domstol. Kronofogden företräder sökanden vid handläggning hos Kronofogden När Kronofogden handlägger allmänna mål är det i huvudsak också Kronofogden som företräder sökanden. Exempel på arbetsuppgifter är att: ta ställning till frågor om anstånd
Saknas: normenheten
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets information om anmälan om förvaring av maskinläsbara medier m.m. utomlands
börjar förvaras i utlandet. En anmälan om ändring av plats eller ändring av uppgift om företag i utlandet bör ske så snart ändrade förhållanden har inträffat. Anmälan till Skatteverket bör göras skriftligen." 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska
Saknas: normenheten
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
begränsas till tre år första gången det meddelas för ett visst företag och om tillståndet förnyas för samma företag bör det kunna medges för ytterligare fem år i taget. 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska en anmälan enligt 7 kap. 3 a § respektive
Saknas: normenheten