Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar ompröva realisationsvinst" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2017 | 16 träffar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
Skatteverket får i vissa fall ompröva beslut efter tvåårsfristen men inom sex år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret gick ut (efterbeskattning), även om det inte finns någon oriktig uppgift. Ibland kan beslut få fattas ännu senare
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skatteförfarandelag (2011:1244)
ett sådant ombud som avses i 1 kap. 12 § lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares och tjänstepensionsinstituts verksamhet i Sverige fullgöra deklarationsskyldigheten och betala skatter och avgifter för verksamheten samt i övrigt företräda företaget i frågor
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skatteförfarandelag (2011:1244)
företräda företaget i frågor som rör sådana skatter och avgifter. Underlag för kontroll av att deklarationsskyldigheten fullgörs ska finnas tillgängligt hos ombudet. Representant för ett enkelt bolag eller ett partrederi 2 § Om en verksamhet bedrivs genom
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skatteförfarandelag (2011:1244)
ett sådant ombud som avses i 1 kap. 12 § lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares och tjänstepensionsinstituts verksamhet i Sverige fullgöra deklarationsskyldigheten och betala skatter och avgifter för verksamheten samt i övrigt företräda företaget i frågor
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Grundläggande bestämmelser
kommer in för sent för att Skatteverket ska hinna fatta beslut om slutlig skatt ( prop. 2010/11:165 s. 1090 ). Skatteverket får inte ompröva frågor som domstolen avgjort Skatteverket får inte ompröva beslut i frågor som har avgjorts av en allmän
Saknas: svar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Saken i skatteförfarandet
) Skatteverket får inte ompröva beslut i frågor som har avgjorts av en allmän förvaltningsdomstol, s.k. res judicata ( 66 kap. 3 § SFL ). En förvaltningsdomstols dom i ett skattemål som har fått laga kraft får på så sätt negativ rättskraft. Rättskraften gäller
Saknas: svar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
även efter de ordinarie omprövningsfristerna ( 66 kap. 21 SFL och 66 kap. 22 §§ SFL ) får ompröva ett beslut om skatt eller sådan avgift som avses i 2 kap. 2 § SFL och meddela ett beslut som är till nackel för den som beslutet gäller. En förutsättning
Saknas: realisationsvinst
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
regler om skadestånd i skatteförfarandelagen (SFL) som rör ärenden om betalningssäkring. Frågor om skadeståndsansvar kan också komma upp i samband med konkursärenden. Specialbestämmelser om konkursförvaltares och borgenärers skadeståndsansvar finns
Saknas: ompröva
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Uttag av schablonintäkt beräknad på uppskovsbelopp strider inte mot regeringsformens förbud mot retroaktiv skattelag
vid beskattningsårets ingång. Dessförinnan hade A hos Skatterättsnämnden ansökt om förhandsbesked för att få svar på om påförande av en schablonintäkt i detta fall stred mot regeringsformens förbud mot retroaktiv skattelag, vissa uppräknade artiklar i Europakonventionen
Saknas: ompröva
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Ordinär omprövning enligt SBL
till den skattskyldiges nackdel. Därefter konstaterar Kammarrätten, som svar på andrahandsyrkandet, att domstolen inte heller som första instans kan pröva fråga om efterbeskattning. Skiljaktig mening finns med motsatt utgång i huvudfrågan. Kommentar: Av 4 kap. 2 och 3
Saknas: realisationsvinst