Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut ompröva" | Förvaltningsrätt & förfarande | Ställningstaganden | 2019 | 9 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Hur ska omprövnings- och överklagandetiden beräknas för ett beslut om mervärdesskatt som avser en redovisningsperiod som sträcker sig över två beskattningsår?
(tremånadersredovisning) kan sträcka sig över två beskattningsår. Det gäller vanligtvis om räkenskapsåret avslutas vid en annan tidpunkt än den 31 mars, 30 juni, 30 september eller 31 december. För beslut om mervärdesskatt räknas omprövnings- och överklagandetiden
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skatteverkets fortsatta handläggning i tryckerimomsärendena efter Högsta domstolens beslut i mål nr Ö 2708-15
ompröva ett beslut till den skattskyldiges fördel, även efter sexårsfristen, om det av material som är tillgängligt för Skatteverket framgår att beskattningsbeslutet är felaktigt (21 kap. 8 § SBL). Många av tryckerikunderna har överklagat Skatteverkets
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Återförvisning/överlämnande av mål till Skatteverket för fortsatt handläggning
av Skatteverket och det av domstolens avgörande framgår att avsikten har varit att skatteverket ska meddela ett nytt beslut i sakfrågan ska verket ompröva det obligatoriska omprövningsbeslutet. 2. Frågeställning Regeringsrätten har den 7 september 2004, i mål nr
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen
att ompröva ett taxeringsbeslut till den skattskyldigas nackdel efter ettårsperiodens utgång. Ett beslut om eftertaxering är, till skillnad från vad som gällde före TL, inte ett tillägg till det tidigare taxeringsbeslutet utan en ändring av det (prop. 1989/90
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Överklagbarheten av Skatteverkets beslut enligt avgiftsförordningen (1992:191)
1 Sammanfattning Ett beslut om avgift som Skatteverket meddelar med stöd av avgiftsförordningen, och som inte avser ett till Skatteverket överklagat beslut om avgift meddelat av annan myndighet, ska anses vara ett överklagbart beslut. Rätt instans
Saknas: ompröva
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Utgör Skatteverkets åtgärd att begära indrivning hos Kronofogdemyndigheten enligt 20 kap. skattebetalningslagen (1997:483,SBL) ett överklagbart beslut?
. partsbesked och är därmed inte överklagbara. 2 Bakgrund och frågeställning Fråga har uppkommit om Skatteverkets åtgärder att restföra och snabbrestföra skattefordran samt att sänka restföringsgränsen respektive underlåta restföring utgör överklagbara beslut
Saknas: ompröva
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Juridiska personer som har upplösts efter likvidation
efter det att den juridiska personen blivit upplöst? 6) Kan en upplöst juridisk person begära omprövning av eller överklaga ett beslut om skatt? Vem är då behörig att företräda den upplösta juridiska personen? I det följande redogörs i huvudsak för vad som gäller
Saknas: ompröva
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Uppskjuten återbetalning av överskjutande mervärdesskatt och punktskatt
lag eller en förordning innehåller någon bestämmelse som avviker från FL gäller den bestämmelsen. 4 Skatteverkets bedömning Rätten att överklaga ett beslut enligt 50 § SBF regleras i samma paragraf. Några närmare bestämmelser om ett sådant överklagande
Saknas: ompröva
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Företrädaransvar - relevant ansvarstidpunkt vid omprövningsbeslut
skatt ska betalas tillämpas viss i lag angiven förfallodag efter beslut. Detsamma, samt vad som sägs nedan, gäller även då skatt efter ett överklagande fastställts till högre belopp. Med hänsyn bl.a. till att den juridiska personen kan ha bytt
Saknas: ompröva