Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar omprövningsbeslut ska" | Vägledning | 2015 | 145 träffar
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Företrädaransvar / Underliggande fordran / Överskjutande ingående mervärdesskatt eller punktskatt
mervärdesskatt. Skatteverket beslutar i ett omprövningsbeslut att bolaget ska betala ett skattetillägg. Mervärdesskattedeklaration för mars Utgående mervärdesskatt 100 000 (oriktig uppgift 30 000) Ingående mervärdesskatt 150 000 Att återfå 50 000
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Likvidation och upplösning / Kallelse på okända borgenärer
bevisbördan för att den tillkommande fordran är en okänd fordran? Det finns idag inget klart svar på dessa frågor.
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
. som ett ordinärt omprövningsbeslut. Normalt innebär det att reglerna om efterbeskattning endast blir aktuella att tillämpa under år tre till och med år sex. Undantag från denna tidsram gäller om beslutet ska meddelas med stöd av 66 kap. 22 § SFL där det finns
/ Vägledning / 2015 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När man lämnat en oriktig uppgift / Grundläggande förutsättningar för oriktig uppgift / När har en oriktig uppgift lämnats?
bestämmelsen i stället sikte på den utredning som ska föregå ett omprövningsbeslut ( prop. 2010/11:165 s. 410 ). På sidan Skatteverkets skyldighet att utreda framgår det att det görs en åtskillnad mellan å ena sidan skyldigheten att utreda ärenden i en mera
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
som ska ha orsakat att ett beslut har blivit felaktigt eller inte fattats inom tvåårsfristen . Ett uteblivet svar på ett föreläggande som har ställts efter tvåårsfristen kan aldrig ha orsakat att ett beslut har blivit fel eller inte fattats i rätt tid
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Rättegångskostnader
till redan före rättegången ( NJA 1962 s. 658 ). Återkallelse efter betalning, kvittning av konkursfordran När Skatteverket återkallar en konkursansökan bör frågor om hur rättegångskostnaderna ska hanteras sällan uppkomma. I många fall beror återkallelsen
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Företagsrekonstruktion och offentligt ackord / Offentligt ackord
av fordran som enligt ackordsbeslutet ska betalas. Om det finns ett debiteringsbeslut, ett omprövningsbeslut eller en dom avseende den tvistiga fordringen är det detta belopp som ska anmälas. Är skatten inte fastställd får beloppet bestämmas utifrån
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Handelsbolag / Civilrättsliga bestämmelser
De civilrättsliga reglerna för handelsbolag kan påverka beskattningen av bolagets delägare. Civilrätten påverkar skatterätten De skatterättsliga frågeställningar som rör handelsbolag är inte alltid reglerade, utan en del frågor får lösas
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Associationsrättslig lagstiftning / Aktiebolagslagen
mot värdeöverföring En värdeöverföring får ske endast om det efter överföringen finns kvar full täckning för bolagets bundna egna kapital. Beräkningen ska grunda sig på den senast fastställda balansräkningen, med beaktande av sådana ändringar i det bundna egna
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
inte är obegränsad Serviceskyldigheten är inte obegränsad; myndigheten avgör själv i vilken utsträckning det kan vara lämpligt att ge hjälp, i vilken form den ska svara på frågor osv. Myndigheten bör dock normalt alltid lämna någon form av svar. I den mån
Saknas: omprövningsbeslut