Filtrera på område
Sökresultat: "Resor omprövningsbeslut" | 2017 | 517 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Efterbeskattning samt res judicata
Denna rättsfallskommentar är inte längre aktuell. Se Skatteverkets ställningstagande Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Fastighetstaxering
av en fastighetsägare om det inte ska avvisas på grund av det har kommit in för sent eller att en omprövning skulle strida mot bestämmelsen om res judicata i 20 kap. 8 § FTL ( 21 kap. 5 § första stycket FTL ). Sådan omprövning som sker efter ett överklagande brukar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Fastighetstaxering / Grundläggande bestämmelser
eller att frågan redan är avgjord ( res judicata ) är det inte meningsfullt att Skatteverket förelägger om undertecknande. I stället bör Skatteverket avvisa begäran med stöd av prövningshindret. En annan situation där Skatteverket kan låta bli att förelägga
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Omprövning av det överklagade beslutet
har redan avgjorts av allmän förvaltningdomstol – res judicata Skatteverket får inte ompröva beslut i frågor som redan har avgjorts av allmän förvaltningsdomstol, s.k. res judicata (jfr 66 kap. 3 § första stycket SFL ). Det ska röra samma fråga som prövats
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Anstånd med betalning av skatter och avgifter / Ansökan
Här beskrivs t.ex. hur ansökan om anstånd med betalning av skatter och avgifter ska vara utformad och hur reglerna om inhibition, interimistiska förordnanden, res judicata och resning samt litis pendens förhåller sig till en ansökan. Anstånd
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Grundläggande bestämmelser
eller ändrad praxis. Tidsfristen för att begära en omprövning framgår av 66 kap. 7-18 §§ SFL . Ny rättspraxis anses normalt inte vara sådan ny omständighet som innebär att en dom som fått laga kraft kan omprövas på nytt. Saken är alltså avgjord, d.v.s. res
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Saken i skatteförfarandet
. Hinder mot efterbeskattning två gånger i samma sakfråga Skatteverket kan normalt fatta flera omprövningsbeslut i samma fråga så länge frågan inte avgjorts av en domstol (res judicata) eller är föremål för en överprövning i domstol (litis pendens
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Återförvisning/överlämnande av mål till Skatteverket för fortsatt handläggning
att skattemyndigheten skulle meddela ett nytt omprövningsbeslut med stöd av 4 kap. TL. Även om en domstol skulle kunna initiera en omprövning enligt 4 kap. TL, vilket verket ifrågasatte, hade res judicata-regeln lagt hinder i vägen för skattemyndigheten att meddela
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skattebetalningslag (1997:483)
till den del förmånen eller ersättningen inte överstiger det belopp som får dras av enligt 12 kap. 24 § inkomstskattelagen (1999:1229). Lag (2003:664) . Resor vid tillträdande eller frånträdande av anställning eller uppdrag 24 § Vid beräkningen av skatteavdrag
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Skatteförfarandeförordning (2011:1261)
1 kap. Tillämpningsområde och betydelse av termer och uttryck 1 § Denna förordning gäller vid tillämpning av skatteförfarandelagen (2011:1244). Innehållet i förordningen är uppdelat enligt följande. 1 kap. - Tillämpningsområde och betydelse av termer...