Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut organisations" | 2016 | 990 träffar
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Underhandsackord / Skatteverkets beslut om underhandsackord
i delposter kan undantagsvis accepteras. Hur betalningen ska finansieras bör även i dessa fall vara klart innan Skatteverket fattar beslut. Finansieringen får inte göras beroende av verksamhetens framtida resultat. Säkerhet vid betalning i delposter
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
av koncernens legala organisation, gärna i form av skiss eller kompletterad med en skiss (skissen kan begränsas till relevanta delar av organisationen). - Kort beskrivning av företagets operationella/funktionella organisation, gärna i form av skiss
/ Vägledning / 2016 / Andra ämnesområden / Stiftelser, ideella föreningar och registrerade trossamfund – civilrätt / Registrerade trossamfund / Övriga trossamfund
. För att en organisation ska kunna registrera sig krävs att den organisation som ansöker om registrering utgör ett trossamfund enligt definitionen i 2 § LTF . Vidare krävs att det finns stadgar som anger trossamfundets ändamål samt bestämmelser om hur beslut fattas
/ Vägledning / 2016 / Folkbokföring / Samordningsnummer / Ska avpubliceras Tilldelning
tilldelning av samordningsnummer. Enskilda personer har inte rätt att själva begära samordningsnummer. Skatteverkets beslut om samordningsnummer går inte att överklaga ( 39 § andra stycket FOL ). Uppgifter som ska finnas i begäran En begäran
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Företrädaransvar / Överenskommelse om företrädaransvar
Om överenskommelsen fullföljs inom rätt tid avstår staten från ytterligare anspråk mot företrädaren avseende de skulder som omfattas av överenskommelsen ( 59 kap. 20 § SFL ). En fullgjord överenskommelse är inte att likställa med ett lagakraftvunnet beslut om skatt
/ Vägledning / 2016 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessbrytande regler / Mellan Skatteverket och andra myndigheter
). Reglerna i OSL om rätt för myndighet att överklaga ett beslut om avslag på begäran om att få ut en allmän handling gäller inte för utländsk myndighet. En utländsk myndighet har däremot rätt att överklaga till allmän förvaltningsdomstol ( 22 a § FL
/ Vägledning / 2016 / Socialavgifter / Arbetsgivaravgifter / När ska arbetsgivaravgifter inte betalas? / Ersättning till idrottsutövare
av organisation ansluten till Sveriges Riksidrottsförbund eller annan jämförlig organisation ( prop. 1990/91:76 s. 9 ). Som jämförlig organisation torde inräknas t.ex. Svenska Korporationsidrottsförbundet, Friluftsfrämjandet samt Sveriges Olympiska Kommitté
/ Vägledning / 2016 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Avdrag och återbetalning för ingående skatt / Ingående mervärdesskatt för staten och kommunerna m.fl. / Ersättning till kommuner och regioner m.fl.
är relevanta vid bedömningen av om en organisation är erkänd som välgörenhetsorganisation: om det finns någon tillämplig skatterättslig, förvaltningsrättslig eller socialförsäkringsrättslig reglering om verksamheten är av allmännyttig karaktär om andra subjekt
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Företrädaransvar / Företrädare för juridiska personer vid ansökan om företrädaransvar / Legal företrädare
enligt reglerna om företrädaransvar. Styrelsen i ett aktiebolag kan inte genom delegation, utfärdande av fullmakter eller på annat sätt avbörda sig det yttersta ansvaret för aktiebolagets organisation och förvaltning. Detsamma gäller för skyldigheten
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Fåmansföretag och fåmanshandelsbolag / Utdelning och kapitalvinst / Kvalificerad andel / Verksam i betydande omfattning
. Verksamheten i dotterbolaget bedrevs av ett antal konsulter som utförde ett självständigt arbete i en organisation som saknade andra chefer än respektive bolagschef. Samtliga konsulter hade i huvudsak samma ställning i företaget ( RÅ 2002 ref. 27 , jfr RÅ 2007