Filtrera på område
Sökresultat: "������������������KA���:131������������������������,������������,������24������,������������������,������������������ måste ortstypen" | 2024 | 195 träffar
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Värderingsmodell / Riktvärdekarta, tabeller och riktvärdeangivelser
. Varje kommun ska hänföras till en ortstypsklass ( 1 kap. 15 § första–tredje styckena FTF ). För att kunna läsa IN-tabellen måste man först ta fram vilken ortstyp byggnaden tillhör. Man måste också ha beräknat byggnadens värdeår. När man har denna information
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Värderingsmodell / Värdefaktorer och klassindelningsgrunder
på värdet av industribyggnaderna i fråga beaktas genom indelningen i ortstyp och den nedskrivningsfaktor som rekommenderas för ortstypen. Värdefaktorn för tomtmark som hör till en industrienhet För tomtmark som hör till en industrienhet föreskrivs endast
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Justering för säregna förhållanden / Industri och övrig byggnad
. Spannmålssilo utan möjlighet till lastning och lossning Om en spannmålssilo är belägen i ortstyp 1 och saknar möjlighet till direkt lastning och lossning av fartyg som har en lastkapacitet om minst 10 000 ton, bör byggnadsvärdet justeras ned med 20 procent
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Förberedelsearbetet inför taxeringen / Värdeområden
, byggnadskategori och ortstyp ( 11 kap 8 § FTL ). Hela riket utgör ett värdeområde för produktionskostnadsberäknade industribyggnader och övrig byggnad ( 20 § SKVFS 2018:8 ). Läs mer om definitionerna av värdefaktorer för produktionskostnadsberäknade industrienheter
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Förberedelsearbetet inför taxeringen / Grundläggande värderingsmetoder / Tabeller för beräkning av riktvärden
vid beräkning av riktvärde för produktionskostnadsberäknade industrienheter. Tabellerna visar nedräkningsfaktorn (värdeminskningen i förhållande till kostnaden av en ny anläggning) för skilda förhållanden beträffande värdefaktorerna byggnadskategori , ortstyp
Saknas: KA måste
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hybrida missmatchningar / Avdrag utan inkludering genom hybridföretag / Betalningar av ett hybridföretag
kap. 2–3 §§ IL ). Bestämmelsen i 24 b kap. 8 § IL beskrivs närmare i prop. 2019/20:13 s. 52–55 och 129–131 . Ledning kan också hämtas från rekommendation 3 (Disregarded hybrid payments rule) i OECD:s BEPS-rekommendationer åtgärd 2. Exempel: svenskt
Saknas: KA ortstypen
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Tjänst / Skatteplikt och undantag / Förmåner / Bilförmån / Beräkna bilförmånsvärde
sig att ett introduktionspris måste sänkas för att försäljningen ska komma i gång, och det dessförinnan endast sålts ett fåtal bilar, bör också nybilspriset ändras trots att priset gällt under kanske flera månader ( prop. 1996/97:173 s. 61 ). Ett nybilspris för en bilmodell
Saknas: 131 ortstypen
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Begränsat skattskyldigas inkomster / Näringsverksamhet / Utländska företag som bedriver verksamhet i Sverige / Filialer m.m.
av om de i ett sådant rättsförhållande är skyldiga att svara inför svensk domstol eller underkasta sig en svensk myndighets avgörande ( 4 § första stycket filiallagen ). Ordet ”filial” måste ingå i namnet Det utländska företagets verksamhet ska drivas under ett företagsnamn
Saknas: KA ortstypen
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Begränsat skattskyldigas inkomster / Kupongskatt / Vem ska betala kupongskatt?
eller kupongskatt och att det måste finnas ett konsekvent synsätt när det gäller vem som är skattskyldig för fondens inkomster. Bedömningen är beroende av vilken typ av fond det är fråga om. Fonderna kan delas in i följande kategorier: Fonder
Saknas: KA ortstypen
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / CRS och DAC 2 / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Granskning av fysiska personers konton
har en utredningsskyldighet och måste göra en rimlighetsbedömning av riktigheten i inlämnade uppgifter. Om motstridiga uppgifter framkommer ska institutet gå vidare i sin utredning (prop. 2015/16:29 sid 83-84 samt punkt 2, 22 och 24 i kommentaren till avsnitt IV, CRS
Saknas: KA ortstypen