Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar personnummer tre" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2020 | 13 träffar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skattereduktion för rot- och rutarbete
till Skatteverket ( 7 § HUSFL ). För att få rätt till rot-och rutavdrag krävs att köparen betalat utföraren för det arbetet genom en elektronisk betalning . Utbetalningen får uppgå till högst samma belopp som köparen har betalat om den avser rutarbeten , och tre
Saknas: svar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förhandsbesked i skattefrågor
? Förhandsbesked ska normalt gälla rättsfrågor där lagstiftning och praxis inte ger ett klart svar på vad som gäller. Ett förhandsbesked får inte gälla värderingsfrågor eller bevisfrågor. Förhandsbesked om inkomstskatt ska gälla frågor som har betydelse
Saknas: personnummer
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Folkbokföring m.m.
. Detsamma gäller Skatteverkets beslut om fastställande av födelsenummer och kontrollsiffra i personnummer samt tilldelning av samordningsnummer. Inte heller Skatteverkets beslut om kontrollbesök får överklagas ( 39 § FOL ). Vem får överklaga beslut enligt
Saknas: svar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / FATCA / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
). Detta innebär att banken t.ex. kan skicka ett elektroniskt formulär med frågor som kontohavaren ska svara på. Kontohavaren görs uppmärksam på att svar lämnas på heder och samvete t.ex. genom att det krävs att hen bockar i en ruta med sådan upplysning. Slutligen
Saknas: tre
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / CRS och DAC 2 / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
tillsammans med Frågor och Svar till ytterligare vägledning för tillämpning av CRS och dess kommentar. Värdepapperscentraler och kontoförande institut Ett rapporteringsskyldigt finansiellt institut ska lämna kontrolluppgifter på rapporteringspliktiga konton
Saknas: tre
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Personalliggare / Uppgifter som ska föras in i en personalliggare
är följande: näringsidkarens namn och personnummer, samordningsnummer, organisationsnummer eller motsvarande utländska nummer, namn och personnummer, samordningsnummer eller motsvarande utländska nummer för personer som är verksamma i näringsverksamheten, samt
Saknas: svar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Dokumentationsskyldighet / Personalliggare / Personalliggare på byggarbetsplatser / Byggherrens skyldigheter
entreprenader inom ett område som omfattar tre kommuner. A skriver avtal med B om överlåtelse av sitt ansvar som byggherre för arbeten enligt ramavtalet. B anmäler de tre kommunerna som byggarbetsplats och tillhandahåller utrustning för personalliggare
Saknas: personnummer
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / CRS och DAC 2 / Vad ska kontrolluppgiften innehålla och när ska den lämnas?
innehav gör att kontot är rapporteringspliktigt. Om tre kontohavare gemensamt innehar ett rapporteringspliktigt konto men endast en av dessa är en sådan kontohavare vars innehav av kontot medför att kontot är ett rapporteringspliktigt konto ska
Saknas: svar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
detta att reglerna om efterbeskattning endast blir aktuella att tillämpa under år tre till och med år sex. Skillnaden mellan ett ordinärt omprövningsbeslut och ett beslut om efterbeskattning Skillnaden mellan ett ordinärt omprövningsbeslut ( 66 kap. 21–22 §§ SFL
Saknas: personnummer
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Särskilt om punktskatter och trafikskatter / De harmoniserade punktskatterna på alkoholvaror, vissa tobaksvaror och vissa bränslen / Begäran om handräckning
utredning eller ställa frågor om Skatteverkets revisorer har godkänt detta och då endast under revisorernas övervakning. Tjänstemännen från den andra medlemsstaten har inte några egna kontrollbefogenheter i Sverige. Syftet med tjänstemännens närvaro
Saknas: personnummer