Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar ränta ska tre" | 2016 | 1373 träffar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Begränsningar i avdragsrätten för ränta på vissa skulder
vanligtvis en artikel som förbjuder diskriminering av olika slag i den stat som ska tillämpa avtalet. Det har uppkommit frågor om reglerna om begränsad avdragsrätt för ränta är diskriminerande när det aktuella skatteavtalet är utformat i överensstämmelse
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Prismetoder / Nettomarginalmetoden (TNMM)
frågor i detta sammanhang om tillgångarna ska värderas till marknadsvärde, bokfört värde eller till ett justerat bokfört värde. Det finns inget givet svar på denna fråga utan det gäller att hitta det mått som är mest tillförlitligt. Andra vinstindikatorer
Saknas: avseenden
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / Den svenska korrigeringsregeln
vara en godtagbar marknadsmässig ränta på det lånet under den aktuella perioden. Skatteverket delar inte Kammarrättens uppfattning att det bara är det nya lånet som ska prövas mot korrigeringsregeln. Domen överklagades dock aldrig av Skatteverket eftersom
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Företagsrekonstruktion och offentligt ackord / Offentligt ackord
(ackordsbouppteckning) ska vara upprättad av rekonstruktören tidigast tre månader före ansökan om ackordsförhandling ( 3 kap. 10 och 14 §§ FrekL ). Ackordsbouppteckningen Bouppteckningen utgör grund för borgenärsförteckningen och röstlängden vid kommande
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
som ska ha orsakat att ett beslut har blivit felaktigt eller inte fattats inom tvåårsfristen . Ett uteblivet svar på ett föreläggande som har ställts efter tvåårsfristen kan aldrig ha orsakat att ett beslut har blivit fel eller inte fattats i rätt tid
Saknas: avseenden
/ Vägledning / 2016 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Riktvärde / Industri och övrig byggnad
-tabellen i riktvärdeangivelsen. Läs mer om hur man värderar en industribyggnad som är under uppförande . Lokaltyp När man bestämmer lokaltypen så ska man ta hänsyn till hur den är inrättad ( 11 kap. 4 § FTL ). Värdefaktorn lokaltyp delas in i tre olika
Saknas: avseenden
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteflykt och verklig innebörd / Skatteflyktslagen / Förutsättningar för att tillämpa skatteflyktslagen / Strida mot syftet
För att skatteflyktslagen ska kunna tillämpas på ett förfarande måste det strida mot syftet med de bestämmelser som kringgåtts eller som är direkt tillämpliga. Sidan bör läsas tillsammans med sidorna om skattskyldigs medverkan, skatteförmånen
Saknas: avseenden
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Kontrolluppgiftsskyldighet för schablonintäkt och överföring till ett investeringssparkonto
information om investeringssparkonto och "Svar på vanliga frågor" ur en investerares perspektiv. Information om kontrolluppgifter finns i broschyrerna "Kontrolluppgifter - ränta, utdelning m.m." (SKV 373) och "E-redovisning av kontrolluppgifter - en teknisk
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Företrädaransvar - betydelsen av betalningsanstånd
. Skatteverket anser i dessa fall att företrädaransvaret i stället ska knytas till förfallodagen vid anståndstidens utgång. Ett betalningsanstånd som medges efter den förfallodag till vilken företrädaransvaret är knutet befriar i princip
Saknas: avseenden
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Avdrag för mervärdesskatt på ett aktiebolags kostnader för aktiekapitalet m.m.
skattepliktiga transaktioner." Regeringsrätten har ansett att bestämmelserna i 8 kap. 3 och 13 §§ ML ska tolkas i enlighet med direktivets bestämmelser. (se RÅ 1999 not. 282). I de tre ovan nämnda domarna av 2006-05-16 konstateras inledningsvis i domskälen