Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar ränta tre" | Vägledning | 2020 | 140 träffar
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Prismetoder / Nettomarginalmetoden (TNMM)
frågor i detta sammanhang om tillgångarna ska värderas till marknadsvärde, bokfört värde eller till ett justerat bokfört värde. Det finns inget givet svar på denna fråga utan det gäller att hitta det mått som är mest tillförlitligt. Andra vinstindikatorer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Finansiella transaktioner
I om att identifiera och kartlägga den faktiska transaktionen (p. 10.4–10.38) Detta avsnitt innehåller tre underavsnitt: B.1 Att bestämma om något som betecknas som lån ska anses vara ett lån. B.2 Att identifiera de kommersiella och finansiella relationerna. B.3
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
detta att reglerna om efterbeskattning endast blir aktuella att tillämpa under år tre till och med år sex. Skillnaden mellan ett ordinärt omprövningsbeslut och ett beslut om efterbeskattning Skillnaden mellan ett ordinärt omprövningsbeslut ( 66 kap. 21–22 §§ SFL
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / Den svenska korrigeringsregeln
har prövat frågan om korrigeringsregeln kan tillämpas när ett avtal med ett visst villkor ersätts med ett avtal med ett sämre, men i och för sig marknadsmässigt villkor ( HFD 2016 ref. 45 ). Nobel Biocare ingick i januari 2003 tre låneavtal med sitt
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Företagsrekonstruktion och offentligt ackord / Offentligt ackord
. Förteckningen över tillgångar och skulder (ackordsbouppteckning) ska vara upprättad av rekonstruktören tidigast tre månader före ansökan om ackordsförhandling ( 3 kap. 10 och 14 §§ FrekL ). Ackordsbouppteckningen Bouppteckningen utgör grund
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skuldsanering och nedsättning av fordran / F-skuldsanering / Vad innebär F-skuldsanering?
§ SksanF ). Kronofogdens utbetalning av de medel som tillhör borgenärerna (inklusive upplupen ränta) sker en gång om året ( 43 § FSksanL ). Kronofogden ska bestämma en betalningsplan Vid beslutet om F-skuldsanering ska Kronofogden bestämma en betalningsplan
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Armlängdsprincipen
används för att beskriva funktionen att bedöma risk och att kunna reagera på risk som är förknippad med en viss aktivitet. Riskhantering består av tre huvudsakliga delar: Förmågan att fatta beslut om att ta på sig risk, eliminera risk eller minska
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteflykt och verklig innebörd / Skatteflyktslagen / Förutsättningar för att tillämpa skatteflyktslagen / Strida mot syftet
fastställa vad som är förenligt med eller vad som strider mot lagstiftningens syfte. Går det inte att ge ett entydigt svar på denna fråga är förutsättningarna för att underkänna den skattskyldiges förfarande inte uppfyllda. Det betyder att skatteflyktslagen
/ Vägledning / 2020 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Riktvärde / Industri och övrig byggnad
man ta hänsyn till hur den är inrättad ( 11 kap. 4 § FTL ). Värdefaktorn lokaltyp delas in i tre olika grupper: produktionslokaler industrikontor lager m.m. Grupperna ska inte delas upp på något annat sätt, vilket framgår av IH-tabellen i bilaga 6
/ Vägledning / 2020 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Omsättning / Vad är omsättning?
täckte tre procent av kommunens driftskostnader för skolskjutsen. Resten täcktes med allmänna medel. En sådan skillnad mellan driftskostnaderna och de belopp som kommunen fick genom avgifterna talade för att avgiften inte utgjorde ett vederlag ( C-520/14