Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut regeringsform" | 2022 | 1230 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform
§ Vid omröstning i kammaren gäller som riksdagens beslut den mening som mer än hälften av de röstande enas om, om inte något annat anges i denna regeringsform eller, när det gäller frågor som hör till förfarandet i riksdagen, i huvudbestämmelse i riksdagsordningen
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Bevissäkring / Beslut om bevissäkring
En bevissäkringsåtgärd ska normalt föregås av ett domstolsbeslut, men i vissa fall får beslut fattas av Skatteverkets granskningsledare. Underrättelse om beslutet kan ofta ske i samband med verkställigheten. Letade du efter beslut om verkställighet
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Resning och återställande av försutten tid
Ibland kan beslut och domar som har fått laga kraft prövas på nytt. Ny prövning av domar och beslut som fått laga kraft När en dom eller ett beslut inte har överklagats i rätt tid, eller har överklagats så långt det går, har domen eller beslutet
/ Vägledning / 2022 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
). För att hindra fortsatt verkställighet krävs att en domstol beslutar om inhibition ( 18 kap. 12 § UB ). Vem har rätt att överklaga Kronofogdens beslut? Kronofogdens beslut får överklagas av den som beslutet angår, om det har gått hen emot ( 18 kap. 2 § UB
/ Vägledning / 2022 / Andra ämnesområden / Stiftelser, ideella föreningar och registrerade trossamfund – civilrätt / Registrerade trossamfund / Övriga trossamfund
) Registrering och avregistrering hos Kammarkollegiet Kammarkollegiet är registreringsmyndighet för trossamfund, enligt 1 § förordning (1999:731) om registrering av trossamfund, FTF . Trossamfund kan överklaga Kammarkollegiets beslut hos allmän
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Grundläggande bestämmelser
Skatteverket har en långtgående skyldighet att ompröva sina beslut som fattas med stöd av skatteförfarandelagen (SFL). Skatteverkets skyldighet att ompröva beslut Skatteverket ska, enligt 66 kap. 2 § första stycket SFL , ompröva sina beslut
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Jävsgrunderna i förvaltningslagen
). Den som för Skatteverkets räkning tar del i handläggningen på ett sätt som kan påverka Skatteverkets beslut kan vara jävig. Det innebär att handläggare och beslutsfattare kan vara jäviga ( prop. 2016/17:180 s. 302 ). Den som bereder och föredrar ett ärende, kan därmed
/ Vägledning / 2022 / Andra ämnesområden / Stiftelser, ideella föreningar och registrerade trossamfund – civilrätt / Registrerade trossamfund / Svenska kyrkan
§ förordning (1999:731) om registrering av trossamfund, FTF. Beslut av registreringsmyndigheten överklagas hos allmän förvaltningsdomstol och för överklagande till kammarrätten krävs prövningstillstånd ( 17 § LTF ). Lagen om trossamfund innehåller en möjlighet
/ Vägledning / 2022 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Inbetalning och återbetalning / Kvittning / Civilrättsliga principer
mot en gäldenär har överklagats Det finns inget krav på att en motfordran ska vara ostridig eller fastställd genom ett verkställbart beslut för att man ska kunna kvitta. Skatteverket bör dock vara försiktig med att kvitta enligt civilrättsliga principer om statens
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
eller att låta bli att överklaga ett beslut kan ses som en brist i orsakssambandet (se t.ex. beslut av JK 2015-03-27, dnr 584-14-40 , EU-domstolens dom den 24 mars 2009, Danske Slagterier mot Förbundsrepubliken Tyskland, C-445/06 , punkt 58–64, samt NJA 2013 s