Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar ska överklaga" | 2015 | 1007 träffar
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
ska Kronofogden i samband med det yttra sig i egenskap av verkställande myndighet ( 17 kap. 3 § UF ). Denna funktion måste hållas isär från Skatteverkets borgenärsroll. Inte sällan har det blivit fråga om att överklaga och hävda grovt rättegångsfel
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
begränsas till tre år första gången det meddelas för ett visst företag och om tillståndet förnyas för samma företag bör det kunna medges för ytterligare fem år i taget. 3 Frågor och svar 3.1 I vilka fall ska en anmälan enligt 7 kap. 3 a § respektive
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Kronofogdemyndigheten (KFM) har inte ansetts ha rätt att överklaga ett tingsrättsavgörande rörande förrättningskostnader hos KFM
inte är part i ett domstolsärende när ärendet avser ett överklagat utsökningsmål. Enligt hovrätten fanns det därmed ingen rätt för KFM att överklaga det aktuella beslutet. KFM klagade vidare till Högsta domstolen (HD) och hävdade, att eftersom
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningssäkring / När ska Skatteverket senast besluta om skatten eller ansöka om företrädaransvar?
När betalningssäkring har beslutats för en ännu inte fastställd fordran ska Skatteverket inom bestämda tidsfrister fastställa skatterna och avgifterna eller ansöka om företrädaransvar som beslutet om betalningssäkring avser. Här får du information
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / EU:s insolvensförordning - fråga om en i Sverige folkbokförd person haft sina huvudsakliga intressen (COMI) här.
Main Interest, COMI) finns i detta land. För Sveriges del har vissa tillämpningsföreskrifter införts i lagen (2005:1046) med kompletterande bestämmelser till insolvensförordningen. Där anges bl.a. att sökanden ska styrka de omständigheter som ligger
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Vitesföreläggande / Utformning av vitesföreläggande och hur föreläggandet följs
att bryta mot vitesförbudet i 44 kap. 3 § SFL ( 8 kap. 2 § SFF ). Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra hur en uppgift ska lämnas . Det betyder
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / Den svenska korrigeringsregeln
i så fall beräknas till det belopp det skulle ha uppgått till om dessa avvikande villkor inte funnits. När ska korrigeringsregeln tillämpas? Korrigeringsregeln kan tillämpas om den som på grund av avtalsvillkoren får ett högre resultat inte ska beskattas
/ Vägledning / 2015 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Registrera och arkivera / Registrera allmänna handlingar
För att offentlighetsprincipen ska fungera är det viktigt att myndigheterna registrerar sina allmänna handlingar eller i vart fall håller dem så ordnade att det framgår vilka allmänna handlingar som finns. När ska allmänna handlingar registreras
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
, som behandlar föreläggande. Så kort tid ska användas med stor försiktighet och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar för postgång och för helger. Den enskilde
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Behörig företrädare
på frågor om: vem som ska fullgöra uppgiftsskyldigheten enligt olika bestämmelser vem som är part i ett ärende vem som har processbehörighet ombud för företrädare måste man veta vem som är behörig företrädare för den fysiska eller juridiska personen i olika