Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar ska ska sälja" | Vägledning | 2024 | 1655 träffar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Kontrolluppgifter som ska lämnas av plattformsoperatörer / Vad ska en kontrolluppgift innehålla? / Uppgifter om rapporteringspliktiga säljare
betalas. Ersättningen ska då rapporteras förutsatt att det rör sig om en rapporteringspliktig säljare och avser ersättning för en berörd verksamhet. Stöd för detta synsätt framgår av de ”frågor och svar” som publiceras på OECD:s webbplats. Av kommentaren
/ Vägledning / 2024 / Mervärdesskatt / Beskattningsunderlag / Beskattningsunderlag vid leverans av varor, tillhandahållande av tjänster och unionsinterna förvärv av varor / Vad ska inte ingå i beskattningsunderlaget?
Prisnedsättningar och rabatter | Varureturer | Kundförlust I beskattningsunderlaget ska inte ingå prisnedsättningar och rabatter som ges vid tidpunkten för leveransen eller vid tillhandahållandet. Det finns också vissa fall
/ Vägledning / 2024 / Mervärdesskatt / Mervärdesskattens tillämpningsområde / Kravet på ersättning / Det ska finnas minst två parter
att den ekonomiska verksamhet som enligt bolags- och delägaravtalen ska bedrivas i ett handelsbolag också faktiskt bedrivs gemensamt. En gemensamt bedriven ekonomisk verksamhet kan bestå i att sälja varor eller tjänster till utomstående kunder. Den kan också bestå
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Armlängdsprincipen
Armlängdsprincipen är en internationellt vedertagen princip som innebär att priser och andra villkor som avtalas mellan närstående företag i gränsöverskridande transaktioner ska motsvara vad oberoende företag hade avtalat i motsvarande situation
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Finansiella transaktioner
ska anses vara ett lån. B.2 Att identifiera de kommersiella och finansiella relationerna. B.3 De ekonomiskt relevanta särdragen för faktiska finansiella transaktioner. Ska något som betecknas som lån anses vara ett lån? (p. 10.4–10.13) Relationen
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / Den svenska korrigeringsregeln
från villkor som skulle ha avtalats mellan oberoende näringsidkare. Ytterligare några rekvisit måste dock vara uppfyllda för att regeln ska vara tillämplig. Det ska finnas en ekonomisk intressegemenskap mellan parterna, den som på grund av avtalsvillkoren får
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Vad är DAC 7 och DPI MR?
på sin webbplats (www.oecd.org/tax) i ett dokument som heter ”Model Reporting Rules for Digital Platforms: Frequently Asked Questions” (FAQ). Dokumentet uppdateras löpande med nya frågor och svar. Dessa svar är förtydliganden och syftar till att rapporteringen ska
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Plattformsoperatörers kundkännedomsprocess
och får en ny primär adress. Det är Skatteverkets uppfattning att i ett sådant fall ska säljarens hemvist bedömas utifrån den adress som är aktuell vid utgången av den rapporteringspliktiga perioden. Stöd för detta synsätt framgår även av de ”frågor
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Vitesföreläggande / Utformning av vitesföreläggande och hur föreläggandet följs
efter att den delgivits följa det som anges i föreläggandet även om det inte vunnit laga kraft. Svar på vitesföreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett vitesföreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra hur en uppgift ska