Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut ska torde" | 2017 | 916 träffar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Skyldigheten att motivera beslut
att förstå beslut, kontrollera om de är riktiga och bedöma om det kan löna sig att överklaga (Hellners - Malmqvist, Förvaltningslagen med kommentarer, 2010, s. 231). Motiveringsskyldigheten gäller slutliga beslut Motiveringsskyldigheten gäller ”beslut
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets informationom tillåtelse i vissa fall för företag att förvara maskinläsbara medier m.m. utomlands
revisor (se punkt 2.1 ovan). 3.9 Skatteverkets hantering av en ansökan Om en ansökan enligt 7 kap. 4 § BFL inte innehåller tillräckliga uppgifter för att Skatteverket ska kunna fatta beslut i ärendet begär Skatteverket kompletterande uppgifter. 3.10
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
som fått laga kraft hindrar dock inte 66 kap. 28 § 1 att Skatteverket fattar ett nytt beslut om efterbeskattning i samma sak. Beslut att inte efterbeskatta räknas också som ett beslut om efterbeskattning Enligt Skatteverkets bedömning ska förbudet
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Tiden för överklagande / Huvudregeln
inte vara möjligt att överklaga ett beslut om godkännande i upp till sex år. En sådan möjlighet skulle kunna medföra att kravet på att företaget ska vara bundet av sitt val av tonnagebeskattning för en viss tid inte kan upprätthållas ( prop. 2015/16:127 s. 110
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skattereduktion för rot- och rutarbete
blir aktuella. Ett beslut om återbetalning påverkar även köparen på ett sådant sätt att denna torde ha rätt att överklaga, även om beslutet har fattas efter att köparens slutliga skatt har fastställts. Om köparen har rätt att klaga på ett beslut som innebär
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
är att ett överklagande av Kronofogdens beslut ska göras inom tre veckor från delgivningen, om inte laga förfall visas ( 18 kap. 7 § UB) . För Skatteverkets del kan det bli aktuellt att överklaga t.ex. ett beslut om hävande eller annan rättelse av utmätning
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Kronofogdemyndigheten (KFM) har inte ansetts ha rätt att överklaga ett tingsrättsavgörande rörande förrättningskostnader hos KFM
att den som överklagar ett beslut av KFM inte har någon motpart i domstolen (prop. 1995/96:115 s. 85). Vidare erinrades om att KFM normalt ska avge ett eget yttrande i samband med att ett överklagande skickas över till tingsrätten (17 kap. 3 § UF). I övrigt gällde
/ Vägledning / 2017 / Socialavgifter / Arbetsgivaravgifter / När ska arbetsgivaravgifter inte betalas? / Ersättning till idrottsutövare
Idrottsföreningar ska inte betala arbetsgivaravgifter på ersättning till idrottsutövare om ersättningen är lägre än ett halvt prisbasbelopp. Avgiftsfri ersättning till idrottsutövare Idrottsföreningar ska inte betala arbetsgivaravgifter
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Pensionsgrundande inkomst (PGI)
Bestämmelser om omprövning av beslut om PGI finns i socialförsäkringsbalken (SFB). Omprövning av beslut om PGI När Skatteverket omprövar ett beslut om PGI ska bestämmelserna i 113 kap. 7 § andra stycket samt 9, 21 och 23-31 §§ SFB tillämpas ( 113
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Vilka personer är parter i ett ärende?
Den personkrets som ska behandlas som part betecknas i förvaltningslagen som ”sökande, klagande eller annan part”. Vad menas med sökande, klagande eller annan part? Partsbegreppets innehåll har inte närmare behandlats i förarbetena