Filtrera på område
Sökresultat: "Resor skrift" | 2015 | 974 träffar
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Tjänst / Vad får man avdrag för? / Övriga utgifter / Tolkars och översättares kostnader
för att förnya en befintlig auktorisation. Läs mer om medlemsavgifter och vissa andra avgifter . Resor och tjänsteställe Hur resor till och från varje tolkningsuppdrag ska bedömas beror på var tolken har sitt tjänsteställe. Fast anställda tolkar med arbetsrum
/ Vägledning / 2015 / Socialavgifter / Internationella sammanhang / EU-rätt - när ska förordning 1408/71 tillämpas?
inträffa vid byte av arbetsgivare avslutande av en av anställningarna för den som samtidigt har fler än en anställning byte av bosättningsort som innebär flytt över en nationsgräns. Läs mer om detta i del II kapitel 15 i kommissionens skrift Praktisk
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På begäran av enskild / Hur man begär omprövning
(res juducata) är det inte meningsfullt att Skatteverket förelägger om undertecknande. I stället bör Skatteverket avvisa begäran med stöd av det föreliggande prövningshindret. En annan situation där Skatteverket kan underlåta att förelägga
/ Vägledning / 2015 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Beskattningsland / Varor / Export / Försäljning till besökare från ett tredjeland
Leverans av varor till besökare från ett tredjeland som vid en resa tar med sig varan från Sverige till en plats utanför EU är under vissa förutsättningar en omsättning utomlands (export). Särskilda bestämmelser gäller om besökaren är från Norge eller...
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Omprövning av det överklagade beslutet
beslutet om överklagandet ska avvisas av Skatteverket som för sent inkommet. Frågan har redan avgjorts av allmän förvaltningdomstol – res judicata Skatteverket får inte ompröva beslut i frågor som redan har avgjorts av allmän förvaltningsdomstol, s.k. res
/ Vägledning / 2015 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Snus, tuggtobak & övrig tobak / Godkända aktörer / Lagerhållare
En godkänd lagerhållare är en fysisk eller juridisk person som fått ett godkännande av Skatteverket att hantera snus eller tuggtobak utan att skattskyldighet inträder. Allmänt om godkänd lagerhållare En godkänd lagerhållare är en fysisk eller juridisk...
/ Vägledning / 2015 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skatteplikt och undantag / Undantag från skatteplikt / Fartyg och luftfartyg / Luftfartyg / Uthyrning och befraktning av luftfartyg
Uthyrning och befraktning av fartyg och luftfartyg kan under vissa förutsättningar undantas från skatteplikt enligt ML. Uthyrning Enligt uppräkningen av undantag från skatteplikt som anges i 3 kap. 21 § första stycket 4 ML undantas tjänster som uthyrning...
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilda regler för olika slag av tillgångar / Skog, jordbruk & fruktodlingar / Bestämmelser som är aktuella i både jord- och skogsbruk / Generellt om intäkter och kostnader
- och skogsbruk omfattas av samma generella bestämmelser som andra näringsidkare. En enskild näringsidkare som bedriver jord- och skogsbruk har därför t.ex. avdragsrätt för resor i näringsverksamheten eller till och från arbetsplatsen i samma omfattning
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Sidan ska tas bort vid publicering av de nya sidorna under Fastighetstaxering
). Bestämmelsen om res judicata begränsar däremot verkets rättigheter och skyldigheter att ompröva sina beslut. Har en förvaltningsdomstol avgjort en fråga får Skatteverket inte ompröva den frågan ( 20 kap. 8 § FTL ). Om någon har överklagat ett beslut
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Ersättning för ombudskostnader / Rätten till ersättning
där ersättningsyrkandet gällde ombudets resor till huvudmannens kontor (215 369 kr), sakkunnigutlåtande (233 054 kr) och konsultation med sakkunnig (42 500 kr). Högsta förvaltningsdomstolen ansåg att det normalt inte kan anses nödvändigt att ett ombud besöker huvudmannen