Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut synes torde" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2015 | 18 träffar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Skyldigheten att motivera beslut
Myndigheterna är skyldiga att motivera sina beslut om de avser myndighetsutövning mot någon enskild. Myndigheterna är skyldiga att motivera sina beslut En myndighet är skyldig att motivera sina beslut om de avser myndighetsutövning mot någon enskild
Saknas: synes
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
i samma fråga ( 66 kap. 28 § 1 SFL ). Skatteverket kan normalt fatta flera omprövningsbeslut i samma fråga, men beslut om efterbeskattning får inte ske två gånger i samma fråga. Det är inte samma fråga om besluten avser olika perioder eller olika år
Saknas: synes
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skattereduktion för rot- och rutarbete
eftersom även han eller hon har rätt att överklaga beslutet (prop. 2008/09:77 s. 59 ). Vem kan överklaga besluten Utföraren kan överklaga Skatteverkets beslut att helt eller delvis avslå en begäran om utbetalning. Detsamma gäller om Skatteverket avvisar
Saknas: synes
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Part och företrädare / Vilka personer är parter i ett ärende?
i stället sökas i förarbetena till den äldre förvaltningslagen. Föredraganden framhöll där att med ”sökande” torde menas den som gjort en ansökan eller annan framställning vilken i något avseende rör hans offentligrättsliga ställning. Som ”klagande” borde
Saknas: synes
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Grundläggande bestämmelser
Skatteverket har en långtgående skyldighet att ompröva sina beslut som fattas med stöd av skatteförfarandelagen (SFL). Skatteverkets skyldighet att ompröva beslut Skatteverket ska, enligt 66 kap. 2 § första stycket SFL , ompröva sina beslut
Saknas: synes
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På begäran av enskild / Tiden för att begära omprövning – huvudregeln
av det (tvåmånadersfristen). Sexårsfristen En begäran om omprövning ska ha kommit in till Skatteverket senast det sjätte året efter utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut ( 66 kap 7 § första stycket SFL ). Denna sexårsregel gäller för beslut enligt SFL
Saknas: synes
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Partsinsyn
information om ärendet utgör inget godtagbart skäl för att låta handläggningen av en begäran att ta del av handlingar dra ut på tiden. Handläggningen kan därför inte undgå kritik.” ( JO:s beslut 2009-01-30, dnr 4954-2007 ). Rätten att ta del
Saknas: synes
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
Om en oriktig uppgift har lämnats till ledning för ett beslut om skatt eller avgift kan Skatteverket under vissa förutsättningar, efter den ordinarie omprövningsfristen, meddela ett omprövningsbeslut som är till nackdel för den som beslutet gäller
Saknas: synes
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Ersättning för ombudskostnader / Rätten till ersättning
för beslut om säkerhet för slutlig skatt för skalbolag ( 58 kap. 4 § SFL ) och för säkerhet som villkor för anstånd ( 63 kap. 10 § SFL ). Skatteförfarandelagen eller ersättningslagen? I samband med införandet av SFL upphävdes lagen om ersättning för kostnader
Saknas: synes
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Ersättning för ombudskostnader / Begränsningar i rätten till ersättning
). Med ersättning enligt någon annan författning avses främst rättshjälpslagen. Ersättning enligt avtal kan avse rättsskyddsförsäkringar eller liknande. Rättshjälp Ersättningsreglerna i SFL är subsidiära i förhållande till rättshjälpslagen, d.v.s. vid beslut
Saknas: synes