Filtrera på område
Sökresultat: "e-legitimation taxeringsbeslut" | 2015 | 743 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Föreskrifter / Skatteverkets föreskrifter om e-tjänsten Inkomstdeklaration 1;
i Skatteverkets beskattningsverksamhet, e-legitimation: sådan e-legitimation som anges i avsnitt 1.4, 1.5 och 5.9 i Nämndens för elektronisk förvaltning grundläggande vägledning för myndigheternas användning av e-legitimationer och elektroniska underskrifter (e
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets information om anmälan om förvaring av maskinläsbara medier m.m. utomlands
om sådan förvaring göras. 3.4 På vilket sätt ska anmälan göras? Av det allmänna rådet SKV A 2004:17 (se punkt 2 ovan) framgår att anmälan bör göras skriftligen. En anmälan bör vidare undertecknas av behörig firmatecknare. Detta innebär att anmälan inte kan ske via e
Saknas: taxeringsbeslut
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / Borgenär i e-mål
Skatteverket kan komma att företräda staten i enskilda mål (e-mål) i ett antal olika situationer. När kan staten vare borgenär i e-mål? Staten är oftast borgenär i enskilt mål (e-mål) då det är fråga om fordringar som uppkommit i myndighetens
Saknas: taxeringsbeslut
/ Vägledning / 2015 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Avdrag och återbetalning för ingående skatt / Rätt till återbetalning / Ansökningar via den svenska elektroniska portalen
– Momsåterbetalning inom EU” (SKV 4852). Den som ska lämna in ansökan måste normalt ha en svensk e-legitimation. För att få en svensk e-legitimation måste firmatecknaren eller ombudet normalt ha ett svenskt personnummer och vara mantalsskriven i Sverige. Utländska
Saknas: taxeringsbeslut
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Inbetalning och återbetalning / Återbetalning / Hinder mot återbetalning av skatt från skattekontot / På kontohavarens egen begäran
begära att spärren ska upphöra och att överskottet på skattekontot ska betalas ut. Anmälan om egen spärr på webben eller i skriftlig form En anmälan om egen spärr kan göras via Skatteverkets webb om kontohavaren har e-legitimation. Annars bör begäran
Saknas: taxeringsbeslut
/ Vägledning / 2015 / Folkbokföring / Flytta inom Sverige / Anmälan
. För att kunna använda e-tjänsten krävs en giltig e-legitimation. En flyttanmälan som görs via e-post eller fax anses också vara skriftlig. Skatteverket kan godta en sådan anmälan om inte omständigheterna i det enskilda fallet ger anledning till en kontroll
Saknas: taxeringsbeslut
/ Vägledning / 2015 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessregler / Verksamheten Mina meddelanden
, vilket inte är möjligt via vanlig e-post. För att kunna ta emot post via Mina meddelanden behöver mottagaren ha anslutit sig till Mina meddelanden och en digital brevlåda. Brevlådan öppnas med e-legitimation eller med användarnamn och kod. Privatpersoner och enskilda
Saknas: taxeringsbeslut
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Partsbehörighet, rättslig handlingsförmåga och saklegitimation / Partsbehörighet
Partsbehörigheten innebär förmågan att kunna inta en partsställning i en domstolsprocess. Fysiska och juridiska personer kan vara partsbehöriga Alla fysiska och i princip alla juridiska personer kan vara part (partsbehöriga) i en domstolsprocess (juridiska...
Saknas: e
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Deklarationsombud / Vem kan godkännas som deklarationsombud?
som kan bli godkända som deklarationsombud beror på att det ännu inte finns några certifikat för e-legitimation som känner igen (identifierar) ett företag ( prop. 2010/11:165 s. 309 ). Den som är vald till deklarationsombud kan inte lämna över uppdraget som ombud
Saknas: taxeringsbeslut
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Särskilt kvalificerad beslutsfattare
§ TL (d.v.s. föregångaren till SKB) ( RÅ 1999 ref. 52 ). Domstolen, som inte undanröjde handläggarens beslut, uttalade att det bör vara möjligt att underlåta att undanröja ett taxeringsbeslut som har fattats på tjänstemannanivå trots att det borde
Saknas: e