Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar torde överklaga" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | Alla | 158 träffar
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Underrättelse om innehållet i beslut och om hur man överklagar
. Det bör göras en samlad bedömning av de omständigheter som är aktuella. En förutsättning är exempelvis att enskilda på ett enkelt och smidigt sätt kan kontakta Skatteverket för att få svar på frågor om beslutet, så att Skatteverkets serviceskyldighet
Saknas: konsumenter
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Underrättelse om innehållet i beslut och om hur man överklagar
. Det bör göras en samlad bedömning av de omständigheter som är aktuella. En förutsättning är exempelvis att enskilda på ett enkelt och smidigt sätt kan kontakta Skatteverket för att få svar på frågor om beslutet, så att Skatteverkets serviceskyldighet
Saknas: konsumenter
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Underrättelse om innehållet i beslut och om hur man överklagar
som är aktuella. En förutsättning är exempelvis att enskilda på ett enkelt och smidigt sätt kan kontakta Skatteverket för att få svar på frågor om beslutet, så att Skatteverkets serviceskyldighet uppfylls. Ett ytterligare krav är att uppgifterna alltid
Saknas: konsumenter
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar för postgång och för helger. Den enskilde bör alltså alltid få minst fem arbetsdagar på sig att svara. JO
Saknas: konsumenter
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar för postgång och för helger. Den enskilde bör alltså alltid få minst fem arbetsdagar på sig att svara. JO
Saknas: konsumenter
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar för postgång och för helger. Den enskilde bör alltså alltid få minst fem arbetsdagar på sig att svara. JO har i ett ärende rörande svarstiden för att yttra
Saknas: konsumenter
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
kommunikation är 14 dagar men svarstiden bör uppgå till minst 5 dagar. Så kort tid ska användas med stor försiktighet och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar
Saknas: konsumenter
/ Vägledning / 2022 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
kommunikation är 14 dagar men svarstiden bör uppgå till minst 5 dagar. Så kort tid ska användas med stor försiktighet och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar
Saknas: konsumenter
/ Vägledning / 2023 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
kommunikation är 14 dagar men svarstiden bör uppgå till minst 5 dagar. Så kort tid ska användas med stor försiktighet och först efter det att den enskilde informerats om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar
Saknas: konsumenter
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
kap. 27 § SFL ). Vanligtvis lämnas den oriktiga uppgiften i en inkomstdeklaration eller i en skattedeklaration. Men som framgår av lagtexten kan den oriktiga uppgiften lämnas under hela förfarandet, exempelvis i ett svar på en förfrågan
Saknas: konsumenter