Filtrera på område
Sökresultat: "dödsbo torde" | 2015 | 612 träffar
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Dödsbon / Inkomst av kapital
bruk (personlig tillgång) och andra tillgångar ska skiljas åt. Ett dödsbo som sådant torde inte kunna inneha tillgångar för personligt bruk. En avlidens personliga tillgångar ska dock behandlas som personliga tillgångar också hos dödsboet ( 52 kap. 2
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Dödsbon / Generella regler oavsett beskattningsår
. Om dödsboets tillgångar skiftas mellan delägarna i andra proportioner än som motsvarar dödsboandelarna, torde tillgångarna normalt ha förvärvats genom arv i sin helhet. Om samtliga andelar i ett dödsbo gått i arv till nya innehavare torde boet anses bestå
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Förkortad tid för efterbeskattning vid dödsfall
vid skattebrott är tillämpliga. Tilläggsbouppteckning kan påverka tidsfristen Skulle en tilläggsbouppteckning komma att upprättas torde, beroende på dess innehåll, tidsfristen få räknas från det år då denna gavs in för registrering. Förkortad tid gäller
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Dödsbon / Inkomst av näringsverksamhet
Om ett dödsbo fortsätter att driva den avlidnes näringsverksamhet beräknas inkomsten enligt samma grunder som gällt för den avlidne. Från och med året därpå är dödsboet ett nytt skattesubjekt som med kontinuitet bedriver verksamheten
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Dödsbon / Civilrätt
De civilrättsliga reglerna för dödsbon återfinns huvudsakligen i Ärvdabalken (ÄB). Juridisk person Ett dödsbo är en juridisk person som uppkommer i och med dödsfallet och som består av den avlidnes efterlämnade tillgångar. En äganderättsövergång
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Underskott / Underskottsavdrag för fysiska personer och dödsbon / Underskott i enskild näringsverksamhet
. Ingen tidsbegränsning gäller för underskottsavdrag. Rullning av underskotten görs normalt så länge näringsverksamheten bedrivs av den skattskyldige. Dödsbo Dödsåret beskattas ett dödsbo så som om den avlidne var i livet ( 4 kap. 1 § IL ). Detta innebär att man
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Allmänna avdrag / Underskott av nystartad eller konstnärlig verksamhet / Rätt att dra av underskott av konstnärlig näringsverksamhet
yrkas. Dödsbo, som inte kan anses bedriva aktiv näringsverksamhet annat än under dödsåret, kan därför endast utnyttja avdragsmöjligheten för detta år. Vid bedömningen av om en verksamhet är aktiv eller passiv för en delägare i ett handels
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Kapital / Bostäder / Fastigheter / Privatbostadsfastighet / Avyttring och andra överlåtelser / Olika former av överlåtelser
, vars taxeringsvärde uppgår till 160 000 kr. Nuvärdet vid avtalstillfället av det vederlag M sålunda erhåller understiger betydligt värdet av fastigheten.” I de rättsfall som föreligger torde det ha varit underförstått att marknadsvärdet varit högre än taxeringsvärdet
/ Vägledning / 2015 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Handelsbolag / Fastigheter och bostadsrätter
En återföring av värdeminskningsavdrag i ett handelsbolags näringsverksamhet torde kunna undvikas om avräkningsvärdet sätts tillräckligt lågt (jämför 26 kap. 5 § IL ). Om värdeminskningsavdrag m.m. inte har återförts i inkomstslaget näringsverksamhet ska man
/ Vägledning / 2015 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Utlandshandräckning
). Detta inkluderar att åtgärder kan behöva vidtas för att försätta den betalningsskyldige i konkurs eller att inleda rättegångsförfarande vid annan domstol än förvaltningsdomstol ( prop. 1989/90:14 s. 108 – 109 ). Likställigheten med svensk skatt torde även innebära