Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar två" | 2018 | 18 träffar
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
kan också vara den omvända, se artikel 26 punkt 3 i det nordiska skatteavtalet. Beskattning i två stater vid olika tidpunkter I OECD:s kommentar till artiklarna 23 A och 23 B beskrivs vissa frågor som uppstår när de avtalsslutande staterna beskattar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Hur ska skatteavtal tillämpas på utbetalning från pensionsförsäkring då försäkringen innehåller både tjänstepension och privat sparande?
till att vara en tjänstepensionsförsäkring eller tvärtom måste i dessa fall en fördelning göras mellan de två försäkringstyperna vid tillämpningen av avtalet. I samband med en lagändring 1969 ändrades reglerna för utländska pensionsförsäkringar och de behandlades från och med inkomståret
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 25 Undanröjande av dubbelbeskattning
också när två stater beskattar samma inkomst vid olika tidpunkter. Beträffande dessa frågor, se Tolkning av skatteavtal . Punkterna 1–5 Punkterna 1–5 anger hur dubbelbeskattning ska undanröjas för person med hemvist i Danmark, Färöarna, Finland, Island
Saknas: svar
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Öresundsavtalet (2003 års avtal mellan Sverige och Danmark)
i två situationer. Dels när en person har flyttat till Sverige (se nedan) och var ansluten till en dansk pensionsordning innan personen fick hemvist här, dels när en person har hemvist i Danmark men arbetar i Sverige (se nedan) och minst 75 procent
Saknas: svar
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 19 Offentlig tjänst
från en mellanstatlig institution, det vill säga en juridisk person som har inrättats genom avtal mellan två eller flera stater. På sådan ersättning tillämpas artikel 15 ( RÅ 1980 Aa 71 som gällde Nordiska Investeringsbanken). Pension på grund av offentlig tjänst
Saknas: svar
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
förekomma och frågan är om den stat där det fasta driftstället är beläget ska medge avräkning för den skatt som den i tredje staten innehållit (om ett eventuellt skatteavtal mellan de två sistnämnda staterna inte är direkt tillämpligt i ett fall
Saknas: svar
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 23 A och B Exemption method respektive Credit method
eller av andra skäl och därför ha olika uppfattningar om beskattningsrätten. Det kan uppstå problem också när två stater beskattar samma inkomst vid olika tidpunkter. Beträffande dessa frågor, se Tolkning av skatteavtal . Vid 2017 års uppdatering av modellavtalet
Saknas: svar
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 19 Government Service
i det motsatta fallet aktualiseras ett antal frågeställningar (punkt 5.5). I punkt 5.6 ges två alternativa lösningar för de stater som vill motverka ett skattebortfall i dessa situationer. Skatteverket anser att den del av en tjänstepension som betalas
Saknas: svar
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 8 International shipping and air transport
om inkomst av rörelse . Fram till 2017 innebar punkt 1 att inkomst av sådan verksamhet endast beskattas i den stat där företaget har sin verkliga ledning. Om två avtalsslutande stater föredrar en sådan lösning går det fortfarande bra att välja den lydelsen
Saknas: svar
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 9 Associated Enterprises
det upp att om två stater inte är överens om vad som är en rimlig justering för att uppnå ett armlängdsmässigt resultat kan det naturligtvis också uppnås genom en ömsesidig överenskommelse enligt bestämmelserna i artikel 25 ( OECD:s kommentarer punkt 11
Saknas: svar