Filtrera på område
Filtrera på kategori
Sökresultat: "%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%20%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%boka%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%dea31%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%20%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%20%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%20%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD bör tycks" | 2016 | 36 träffar
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG av den 17 juni 1999 om avgifter på tunga godsfordon för användningen av vissa infrastrukturer
om tillämpningen av de nya väx elkurserna skulle resultera i en ändring som är lägre än en viss procentuell nivå. 20. Territorialprincipen bör tillämpas. Två eller flera medlemsstater kan samarbeta för att införa ett gemensamt system för vägavgif ter, förutsatt
Saknas: 131 KA personnummer rutarbete
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG av den 17 juni 1999 om avgifter på tunga godsfordon för användningen av vissa infrastrukturer
områden. 2. Medlemsstaterna ska besluta om användningen av de intäkter som genereras genom detta direktiv. För att trygga utvecklingen av trans portnätet i dess helhet bör inkomsterna från infrastrukturavgifter och avgifter för externa kostnader
Saknas: 131 KA personnummer rutarbete
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Bidrag och stöd till utländska koncernföretag
förvärvande. Det är oklart hur denna praxis förhåller sig till korrigeringsregeln men det bör inte uteslutas att en helhetsbedömning kan göras av både bidrag och prissättning för att se om villkoren avviker från vad som hade avtalats mellan oberoende parter
Saknas: 131 KA personnummer rutarbete
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursförhandlingen / Under konkursförhandlingen
ha prövat huruvida en viss fordran var ”klar” eller inte (se NJA 1978 s. 742 och RH 1994:42). Av denna anledning bör domstolarna på eget initiativ kunna infordra viss utredning t.ex. om hur stor konkursfordran var vid det utmätningsförsök då gäldenären
Saknas: 131 24 KA personnummer rutarbete
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Aktiebolag / Förbjudna lån / Beskattning av förbjudna lån
principiellt bör ett förbjudet lån kunna uppkomma vid ett borgenärsbyte, d.v.s. i ett fall där ett bolag som ny borgenär tar över en fordran på någon i den s.k. förbjudna kretsen. Frågan är dock inte prövad av Högsta förvaltningsdomstolen. I doktrinen tycks man
Saknas: 131 24 KA personnummer rutarbete
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Företagsrekonstruktion och offentligt ackord / Offentligt ackord
fordran så deltar borgenären i ackordet med den del av fordringen som inte täcks av egendomens värde. Bedömningen av egendomens värde bör kunna göras ur ett fortlevnadsperspektiv (”going concern-perspektiv”). Om det utifrån ett sådant perspektiv bedöms
Saknas: 131 24 KA personnummer rutarbete
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningssäkring / Verkställighet av betalningssäkring
av sekretessen i det enskilda fallet väga väsentligt tyngre än intresset av offentlighet ( 43 kap. 8 a § första stycket OSL ). När det gäller beslut om betalningssäkring bör uppgifternas karaktär innebära att denna intresseavvägning i de allra flesta fallen leder
Saknas: 131 24 KA personnummer rutarbete
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Koncerninterna tjänster
jämförelse med det belgiska bolagets omsättning i Sverige eller Upjohn AB:s aktiekapital ligger knappast i linje med OECD:s riktlinjer idag. Upjohn AB tycks ha varit ett lågriskföretag och ett sådant bör i normala fall redovisa en låg men stabil vinst
Saknas: 131 24 KA personnummer rutarbete
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
, i ett omprövningsärende eller i samband med en revision. Att en oriktig uppgift inte bara kan lämnas i en deklaration, utan under hela förfarandet klargjordes i prop. 1991/92:43 s. 80. Som framgår av förarbetena bör skyldigheten att lämna sanningsenliga uppgifter
Saknas: 131 KA personnummer rutarbete
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / När uppkommer en fordran? / Särskilt om skattefordringars uppkomst
tidpunkten. Om frågan om momsfordrans uppkomst blir aktuell i en skuldsanering för en näringsidkare med pågående verksamhet bör frågan hanteras på samma sätt som vid en företagsrekonstruktion. Om en fastighetsägare, en bostadsrättshavare eller en hyresgäst
Saknas: 131 24 KA personnummer rutarbete