Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut tycks" | 2024 | 1176 träffar
/ Vägledning / 2024 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbeslutet / Överklagande av konkursbeslutet
Vem kan överklaga ett konkursbeslut? Ett konkursbeslut kan i likhet med de flesta domstolsbeslut överklagas av den förlorande parten. Eftersom ett konkursbeslut berör alla borgenärer (jfr definitionen i 1 kap. 1 § KonkL ) har lagstiftaren infört
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Vägtrafikskatt
för betalning eller återbetalning av vägtrafikskatt också kan omprövas ( 4 kap. 2 § första stycket VSL ). Vem får överklaga? Beslut som är överklagbara enligt vägtrafikskattelagen får överklagas av den enskilda och av det allmänna ombudet hos Skatteverket ( 7
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Kupongskatt
av förvaltningsrättens och kammarrättens beslut tillämpas vissa delar av skatteförfarandelagen ( 30 § KupL ). Skatteförfarandelagen gäller däremot inte för uttag av kupongskatt ( 2 kap. 1 § 1 SFL ). Förvaltningslagen Förvaltningslagen gäller vid myndigheters handläggning
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Folkbokföring
sett kan vara lämpligt, med hänsyn till proportionalitetsprincipen . Vem kan överklaga ett beslut om föreläggande? Ett beslut om föreläggande enligt 31 och 32 §§ FOL får överklagas av den som beslutet om föreläggandet gäller ( 40 § FOL
/ Vägledning / 2024 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursförhandlingen / Under konkursförhandlingen
: kassa och bankmedel kundfordringar (gamla och värdelösa fordringar?) varulager (visar lagerinventeringen på gamla varor?) goodwill. Överklaga beslut om uppskov Skatteverket har sällan skäl att överklaga ett beslut om uppskov med prövningen
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På begäran av enskild / Tiden för att begära omprövning – huvudregeln
av det (tvåmånadersfristen). Sexårsfristen En begäran om omprövning ska ha kommit in till Skatteverket senast det sjätte året efter utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut ( 66 kap. 7 § första stycket SFL ). Denna sexårsregel gäller för beslut enligt SFL
/ Vägledning / 2024 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningssäkring / Verkställighet av betalningssäkring
att beslut enligt SFL är omedelbart verkställbara ( 68 kap. 1 § SFL ). Betalningssäkringens syfte, d.v.s. att i en risksituation säkra en framtida betalning, gör att detta är av särskild vikt. Skatteverket begär verkställighet av betalningssäkringen hos
/ Vägledning / 2024 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När man lämnat en oriktig uppgift / Grundläggande förutsättningar för oriktig uppgift / När har en oriktig uppgift lämnats?
är inte tillräckligt för att besluta om skattetillägg på grund av oriktig uppgift Skatteverket meddelar ett stort antal beslut där enskildas uppgifter i deklarationer inte följs. Sådana beslut kan meddelas inom de tidsfrister som gäller för ordinarie omprövning i 66
/ Vägledning / 2024 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursförhandlingen / Betalning och andra konkurshinder
efter att gäldenären lämnat in deklarationer med överskjutande ingående mervärdesskatt. Deklarationerna avsåg andra perioder än de som omfattades av den betalningsuppmaning som legat till grund för konkursansökan. Skatteverket har, efter tingsrättens beslut om konkurs
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
och beslut visade det sig att det hade lämnats en oriktig uppgift i deklarationerna. Samtidigt framkom att den beslutande tjänstemannen vid tidpunkten för beslutet hade en personlig kännedom om de rätta sakförhållandena. Klaganden tycks mena att det måste