Filtrera på område
Sökresultat: "������������������������:333��� utskottsbetänkandet" | 2016 | 105 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Skatteavtal
mellan Sverige och Turkiet. Angående vissa ändringar, se lag (2011:1331). Förordning (1990:990) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Turkiet. Turks- och Caicosöarna Lag (2010:333) om avtal mellan Sverige och Turks- och Caicosöarna om utbyte
Saknas: utskottsbetänkandet
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets information om värdering av bilförmån för beskattningsåret 2015
för en bilmodell med ett nybilspris som uppgår till högst 7,5 prisbasbelopp (333 750 kr) beräknas till 9 % av nybilspriset. Överstiger nybilspriset 7,5 prisbasbelopp ska det prisrelaterade beloppet bestämmas till 9 % av 7,5 prisbasbelopp med tillägg
Saknas: utskottsbetänkandet
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / AVSLUTAS 2020 Lagstiftning och rättskällor / Förarbeten till lagstiftning
som ligger ”närmast i tiden” till själva lagen, dvs. propositionen och utskottsbetänkandet. Om en fråga inte besvaras där återstår att undersöka om kommittébetänkandet ger någon ledtråd. Det är emellertid viktigt att kontrollera om det under det egentliga
Saknas: 333
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / AVSLUTAS 2020 Det statliga förvaltningssystemet / Rättskipning och förvaltning
Här finns kort beskrivet de bestämmelser som övergripande omgärdar svensk rättsskipning och förvaltningsmyndigheters självständighet. Legalitetsprincipen Den offentliga makten utövas under lagarna ( 1 kap. 1 § tredje stycket RF ). Det innebär att alla...
Saknas: 333
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Undvika internationell dubbelbeskattning / Avräkning av utländsk skatt / Sätta ned statlig och kommunal inkomstskatt / Spärrbeloppet / Svensk skatt
på kapital: (27 000 / 180 000) x 140 000 + 21 000 Kommunal fastighetsavgift: (3 000 / 180 000) x 140 000 + 2 333 Återstår = 140 000 Skatt som ska fördelas på de utländska inkomsterna Den kommunala och statliga inkomstskatten som ska fördelas på den utländska
Saknas: utskottsbetänkandet
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / AVSLUTAS 2020 Lagstiftning och rättskällor / Lagstiftningsarbetet
förhåller sig till rättssäkerhetens krav om förslaget är så utformat att lagen kan antas tillgodose angivna syften vilka problem som kan uppstå vid tillämpningen. Närmare bestämmelser om Lagrådet finns i lagen (2003:333) om Lagrådet . Efter det att Lagrådet
Saknas: utskottsbetänkandet
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Undvika internationell dubbelbeskattning / Avräkning av utländsk skatt / Sätta ned statlig och kommunal inkomstskatt / Spärrbeloppet / Utländsk inkomst och sammanlagd inkomst
10 000 kr, d.v.s. avdrag medges med 20 000 kr. Utgifterna för de utländska resorna uppgår till 1/3 av de totala utgifterna (10 000 / 30 000). 1/3 av avdragsbegränsningen på 10 000 kr, d.v.s. 3 333 kr, ska därför minska de utländska utgifterna
Saknas: utskottsbetänkandet
/ Vägledning / 2016 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / Befrielse från skattetillägg / Omständigheter utanför deklarationen / Ålder
föregående åren redovisade omsättning av aktier med 130 333 kr respektive 80 992 kr ( RÅ 2001 not. 11 ). Försäljning av bostadsrätt Enbart en försäljning av bostadsrätt är inte tillräckligt för att betrakta en person som ekonomiskt aktiv ( KRNS 2002-05-22
Saknas: utskottsbetänkandet
/ Vägledning / 2016 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Avdrag och återbetalning för ingående skatt / Avdrag för ingående skatt / Generell avdragsrätt / Bidragsfinansierade verksamheter
, exempelvis EU-bidrag, och mot dem svarande aktiviteter faller utanför tillämpningsområdet för mervärdesskatt och saknar primärt samband med systemet för avdragsrätt jfr bl.a. EU-domarna 89/81 Hong Kong Trade , C-333/91 Sofitam punkt 13 och C-142/99
Saknas: utskottsbetänkandet
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Partsinsyn
till åtminstone två veckor ( JO 2001/02 s. 167 ). JO har vidare ansett att en svarstid, där ärendet bedömts som brådskande, på två dagar för kort men en frist på nio dagar med hänsyn till omständigheterna godtagbar ( JO 1988/89 s. 333 ). Verkan av utebliven
Saknas: utskottsbetänkandet